Uma Experiência do Uso Do Hardware Livre Arduino no Ensino De Programação De Computadores

  • David Albuquerque Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
  • Vitor Bremgartner Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
  • Hillermann Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)
  • Nilmara Salgado Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

Abstract


In programming languages courses, the difficulty that many students have to learn this subject is notorious, because besides being abstract and conceptual, in the beginning, the course requires a lot of practice, and requires the student to think by a computational way in several solutions for problems using programming. The activities in the classroom and notebook or even on the computer become uninteresting because it does not allow the student view in the real world what was programmed. Therefore, the objective of this work is to introduce practices with free hardware Arduino in teaching programming language, because through this hardware we can create different situations that help learning the language commands, and also stimulate the computational thinking.

References

Alves, R. M.; Silva, A.L.C.; Pinto, M.C.; Sampaio, F. F.; Elia, M. F.; (2012). Uso do hardware livre arduino em ambientes de ensino-aprendizagem. Jornada de Atualização em Informática na Educação – JAIE.

Arduino. (2015) https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction

Cambruzzi, E.; Souza. R. M.; (2015). Robótica Educativa na aprendizagem de Lógica de Programação: Aplicação e análise. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola (WIE).

eHow. Passos para fazer um livro pop-up complexo (2016). http://www.ehow.com.br/passos-livro-popup-complexo-estrategia_15348/

França, R. S.; V. A. S. Ferreira V. A. S.; Almeida, L. C. F.; Amaral, H. J. C.; (2014). A disseminação do pensamento computacional na educação básica: lições aprendidas com experiências de licenciandos em computação. XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC.

LEGO Mindstorms. Home. (2016) http://www.lego.com/enus/mindstorms/?domainredir=mindstorms.lego.com

Lessa, V. E.; Forigo, F. M.; Teixeira A. C.; Licks, G. P. (2015). Programação de Computadores e Robótica Educativa na Escola: tendências evidenciadas nas produções do Workshop de Informática na Escola. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola (WIE).

Melo, R. M.; Feliciano, F. D. O.; Brito, J. A.; Melo Filho, I. J.; Carvalho, R. S.; Gomes, A. S.; (2014). Utilização do Arduino como Estratégia Pedagógica na Aprendizagem da Lógica de Programação.

Ribeiro, P. C.; Martins, C. B.; Bernardini, F.C.; (2011). A Robótica como Ferramenta de Apoio ao Ensino de Disciplinas de Programação em Cursos de Computação e Engenharia. XXII SBIE - XVII WIE. Aracaju.

Rodriguez, C. L.; Zem-Lopes, A. M.; Marques, L.; Isotani, S.; (2015). Pensamento Computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola (WIE 2015).

Romero-Zaliz R.; Rubio, M. A.; Madrid, C. M. A. P.; (2014). Enhancing an introductory programming course with physical computing modules. Universidade de Granada. Espanha.

S4A. Scratch for Arduino (2016). http://s4a.cat/

Wing, J. Computational Thinking. Communications of the ACM, 3 ed.:33-35, March, 2006.

Zanetti, H. A. P.; Oliveira, C. L. V.; (2015). Prática de ensino de Programação de Computadores com Robótica Pedagógica e aplicação de Pensamento Computacional. Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE).
Published
2016-10-24
ALBUQUERQUE, David; BREMGARTNER, Vitor; LIMA, Hillermann; SALGADO, Nilmara. Uma Experiência do Uso Do Hardware Livre Arduino no Ensino De Programação De Computadores. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 51-60. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.51.