Jogo Educativo com Tema Histórico: Fundação da Cidade de Marabá-PA, e o Ciclo Econômico do Caucho

  • Rangel Filho Teixeira Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Gilberto Pinheiro Oliveira Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Lavoizie Carvalho Guimarães Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Tiago de Souza Araújo Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)
  • Manoel Ribeiro Filho Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa)

Abstract


This paper presents an educational game with historical theme about the foundation of Marabá city, in Pará state, and its first economic cycle, the rubber cycle. The game has two phases: Phase 1 occurring in the Pontal area (between of Itacaiúnas and Tocantins rivers), where the mission will be reforested with trees of rubber; and phase 2 that occurs in the between of the streets 27 de Março and Quintino Bocaiúva, where the mission will be to build a new "Casa Marabá". Throughout the game will have as main objective to obtain "information bonus." The game development process is described , highlighting the educational and entertaining aspects, as well as the results of using the game by students of various classes of 8th year of basic school in Amazonian Studies discipline, which is part of schools curriculums of Pará state.

References

ALVES, L., COSTA, G., CRUZ, V., PACHECO, E., DOS SANTOS, M.. Projeto Game Ijiba: a saga quilombola. REVISTA DE COMPUTAÇÃO - ISSN 2446-7812, América do Norte, 1, mai. 2015. Disponível em: http://periodicos.uesb.br/index.php/rc/article/view/4645. Acesso em: 28 Abr. 2016.

BARBOSA, J. G. G.; YAMAMOTO, F. S.; PARIENTE, C. A. B. 2012. Regente: Jogo de aventura para ensino de História e cultura folclórica brasileira. SBGAMES.

BEM, R. F. S., 2014. "Projeto ludus: uma metodologia gamificada de gerenciamento de projetos" 2014. 73 f. Dissertação (Mestrado em Design) – Departamento de Design, Universidade Federal de Pernambuco, Recife. 2014.

BLENDER, 2016. Blender 2.77a. [online] Disponível em: https://www.blender.org/. Acesso em: 28 Abr. 2016.

BLENDSWAP, 2016. Skeleton. [online] Disponível em: http://www.blendswap.com/blends/view/56189/. Acesso em: 28 Abr. 2016.

DUBIELA, R. P.; BATTAIOLA, A. L., 2014. A utilização de dispositivos móveis como plataformas para aplicações educacionais gamificadas. SBGAMES.

FILHO, M. R.; Silva F A. C.; Soares, T. P.; Ribeiro, J. L. O.; Silva, C. L. S.; Melo, A. C. 2014. Jogo Eletrônico com Informação sobre Espaços e Monumentos Públicos Urbanos. SBGAMES

GIMP, 2016. Gimp 2.8.16. [online] Disponível em: https://www.gimp.org/. Acesso em: 28 Abr. 2016.

MAKEHUMAN, 2016. MakeHuman 1.0.2. [online] Disponível em: http://www.makehuman.org/index.php. Acesso em: 28 Abr. 2016.

MATTOS, Maria Virginia Bastos de. História de Marabá. 2. ed. Revisada e aumentada, Fundação Casa da Cultura de Marabá, 2013.

MÜLLER, R. M.; CAVALCANTE, G. D.; SANTOS, L. A. dos. 2007. Laguna Aprendendo sobre a Guerra do Paraguai com jogo educativo. WIE-SBC.

REIS F. V.; DAMASCENO, R. R.; SILVA F.; RIBEIRO, F. M. 2008. Jogo educativo sobre a Revolução da Cabanagem – Fase Pré-Revolucionária. WIE-SBC.

SAVI, Rafael: Avaliação de jogos voltados para a disseminação do conhecimento [tese] / Rafael Savi; orientadora, Vânia Ribas Ulbricht. – Florianópolis, SC, 2011. (dissertação doutorado)

UNITY, 2016. Unity 3d [online] Disponível em: http://www.unity3d.com/unity. Acesso em: 28 Abr. 2016.
Published
2016-10-24
TEIXEIRA, Rangel Filho; OLIVEIRA, Gilberto Pinheiro; GUIMARÃES, Lavoizie Carvalho; ARAÚJO, Tiago de Souza; RIBEIRO FILHO, Manoel. Jogo Educativo com Tema Histórico: Fundação da Cidade de Marabá-PA, e o Ciclo Econômico do Caucho. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 61-70. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.61.