Análise da Influência de Fatores Externos Associados à Avaliação da Qualidade do Ensino Online

  • Germano Ribeiro Universidade Federal do Ceará
  • Thomaz Silva Universidade Federal do Ceará
  • Albano O. Nunes Universidade Federal do Ceará
  • F. Herbert Vasconcelos Universidade Federal do Ceará

Abstract


This research aims to evaluate a new indicator of quality of education and the relationship of the indicators assessed with two external factors evaluation. The study was conducted in continuing education courses in a Federal Institution of Higher Education. The results showed that the autonomy indicator still needs to be improved with actions by the students in order to encourage them to develop that autonomy. Another result was the finding that gender differences and the amount of previously distance education courses undertaken by students had not influenced the assessment of quality of education.

References

Attwell, G. (2006) "Evaluating e-learning: a guide to the evaluation of the e-learning". Evaluate Europe Handbook Series Volume 2, European Commission.

Bailey, R. A. (2008) "Design of Comparative Experiments". Cambridge University Press.

Censo EAD.BR. (2013) "Relatório Analítico da Aprendizagem a Distância no Brasil 2012". Curitiba: Ibpex.

Dweck, C. S., e Bush, E. S. (1976) "Sex differences in learned helplessness: I. Differential debilitation with peer and adult evaluators". Developmental Psychology, n. 12, p. 147-156.

Galvão, A., Perfeito, C. e Macedo, R. (2011) "Desenvolvimento de expertise: um estudo de caso". Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.11, n.34, p.1015-1033, set/dez.

Gelman, A. (2005) "Analysis of variance? Why it is more important than ever". The Annals of Statistics. n. 33, p. 1–53.

Howard, G. S.; Conway, C. G.; Maxwell, S. E. (1985) "Construct validity of measures of college teaching effectiveness", Journal of Educational Psychology, vol.77, n.2, pp. 187–196.

Lachi, R. L., Rocha, H. V. e Oeiras, J. Y. Y. (2006) "Avaliação de cursos à distância: uso de indicadores para assegurar qualidade". Anais do XVII SBIE.

Marsh, H. W. e Bailey, M. (1993) "Multidimensional students' evaluations of teaching effectiveness: A profile analysis". The Journal of Higher Education, Vol. 64: p. 1–18.

Nicholls, J. G. (1975) "Causal attribution and other achievement-related cognitions: Effects of task outcome, attainment value and sex". Journal of Personality and Social Psychology, n. 31, p. 379-389.

Nunes, A. O. (2015) "Métodos matriciais e tensoriais como suporte à gestão nos Cursos de Engenharia e Sistemas e Mídias digitais na Universidade Federal do Ceará (UFC)". Tese (doutorado) – Universidade Federal do Ceará, Centro de Tecnologia, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Teleinformática, Fortaleza.

Ribeiro, G. O., Silva, T. E. V., Nunes, A. O., Pinto, F. A. P. e Vasconcelos, F. H. L. (2013) "Avaliação da Efetividade do Ensino em um Curso de Formação continuada Semipresencial". Anais do XIX WIE.

Ribeiro, G. O., Silva, T. E. V., Nunes, A. O., Pinto, F. A. P. e Vasconcelos, F. H. L. (2014) "Perspectivas para a Redução da Evasão em EaD a partir da Avaliação da Qualidade do Ensino Online." In: Anais do 3º Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2014) e 20ª Workshop de Informática na Escola (WIE 2014), p.428-438.

Rocha, E. M., Joyce, C. R., Joyce, F. M. e Werlang, R. (2011) "A Automação da Avaliação Institucional na EAD". Anais do XVII WIE.

Silva, T. E. V., Ribeiro, G. O., Nunes, A. O., Vasconcelos, F. H. L., e Andriola, W.B. (2015) "Avaliação dos Indicadores da Qualidade do Ensino Online: um estudo de caso". Anais dos Workshops do IV CBIE.

Sobrinho, J. D. (2011) "Avaliação institucional, instrumento da qualidade educativa: a experiência da Unicamp". In: Avaliação Institucional: teoria e experiências. José Dias Sobrinho, Newton César Balzan (orgs). 5ª ed. São Paulo: Cortez.

Urbina, N. A.; Pérez, C. B.; Rodríguez, H. R. (2013) "Aplicación del modelo ELQ em la evaluación de la calidad em la educación a distancia impartida em la UPPUEBLA". RIED. Revista Iberoamericana de Educação à Distância, v.15, n.1, pp. 155-172.
Published
2016-10-24
RIBEIRO, Germano; SILVA, Thomaz; NUNES, Albano O.; VASCONCELOS, F. Herbert. Análise da Influência de Fatores Externos Associados à Avaliação da Qualidade do Ensino Online. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 101-110. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.101.