O Uso das Tecnologias Digitais no Apoio a Construção do Conhecimento Matemático

  • Antonio Neres Oliveira UFMA
  • Magda Bercht UFRGS
  • Marcus Basso UFRGS
  • Allison Nascimento UFMA

Abstract


This study describes a teaching experience carried out in a primary school, which included a sample of 36 ninth graders, whose average age was 13.87 years. The work has an empirical research supported in actionresearch and quantitative research in order to investigate the role of digital technologies in the construction of mathematical knowledge. The theoretical framework that supported this work is grounded in Jean Piaget's ideas, in particular the reflective abstraction. Partial results showed the potential of digital technologies in the construction of mathematical knowledge, when mediated by a knowledge project.

References

Becker, F. (2012). Epistemologia do professor de matemática.Petrópolis: Vozes.

Becker, F. (2013). "Sujeito do conhecimento e ensino de Matemática". Schème-Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, 5, 65-86.

Fernandes, C. e Ponte, J. P. da (2014). "Using Statistical Software in Basic Education: difficulties and affordances". In: Proceedings of the Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving, Portugal, 1, 35-46.

Figueiredo, G., Nobre, I. e Passos, M. L. S. (2015). "Tecnologias computacionais na educação: desafios na prática docente". In Anais do Workshop de Informática na Escola, Brasil, 21, 127-136.

Freire, P. (2011). Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro. Editora Paz e Terra.

Idris, N. e Nor, N. M. (2010). "Mathematical creativity: usage of technology". Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1963-1967.

Paulinho Filho, J., Nuñez, I. B. e Ramalho, B. L. (2004). "Ensino por projetos: uma alternativa para a construção de competência no aluno". In I. B. Nuñez e B. L. Ramalho. Fundamentos do ensino aprendizagem das Ciências Naturais e da Matemática: o novo Ensino Médio (pp. 265-283). Porto Alegre: Sulina.

Paiva, J., Amado, N. e Carreira, S. (2014). "The role of peer and computer feedback in student's problem solving". In: Proceedings of the Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving, Portugal, 1, 59-70.

Perrenoud, P. (1999). Construir as Competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed.

Piaget, J. (1995). Abstração reflexionante: relações lógico-aritméticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes Médicas.

Neto, E. R. (1998). Didática da matemática. São Paulo: Editora Ática.

Türegün, M. e Conde, L. (2014). "The Role of Using Technology and Creativity in developing positive dispositions toward mathematical problem solving".In: Proceedings of the Problem@Web International Conference: Technology, creativity and affect in mathematical problem solving, Portugal, 1, 108-119.

Vieira, M. e Baptista, B. (2015). "A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nos projetos educacionais interdisciplinares". In Anais do Workshop de Informática na Escola, Brasil, 1, 197-206.
Published
2016-10-24
OLIVEIRA, Antonio Neres; BERCHT, Magda; BASSO, Marcus; NASCIMENTO, Allison. O Uso das Tecnologias Digitais no Apoio a Construção do Conhecimento Matemático. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 191-200. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.191.