Representação e Análise de Dados no Quinto Ano do Ensino Fundamental: Proposta de Atividade e Relato de Aplicação
Abstract
Computational thinking is a process for problem-solving that includes many skills required for IT professionals and that are also useful for everyday activities of other areas. This paper describes an activity designed for elementary school fifth grade students to develop some of these skills, particularly collection, representation and analysis of data. The Computer unplugged methodology was used, in which computing concepts are introduced to students through games and fun activities. Besides describing the methodology of the activity, this paper also describes the results of applying the activity to three classes of public schools in the city of Pelotas.
References
Arantes, F. L. et al. (2014). Nos rumos da autonomia tecnológica–desaos e lições aprendidas para a formação de jovens. In Anais do WIE 2014, pages 308–317.
Bell, T., Fellows, M. R., and Witten, I. (2015). Computer science unplugged. http://csunplugged.org/books. Acessado em Agosto de 2016.
Costa, T., Batista, A., Maia, M., Almeida, L., and Farias, A. (2012). Trabalhando fundamentos de computação no nível fundamental: experiência de licenciandos em computação da Universidade Federal da Parába. In Anais do WEI 2012, pages 1–4.
Estrela (1986). Brinquedos cara a cara.http://www.estrela.com.br/brinquedo/cara-a-cara/. Acessado em Agosto de 2016.
Machado, E. et al. (2010). Uma experiência em escolas de ensino médio e fundamental para a descoberta de jovens talentos em computação. In WEI 2010, pages 799–807.
MEC (1997). Parâmetros curriculares nacionais. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acessado em Agosto de 2016.
Scaico, P. D. et al. (2012). Relato da utilização de uma metodologia de trabalho para o ensino de ciência da computação no ensino médio. In Anais do WIE 2012, pages 1–10.
Thinking, C., Board, C., Sciences, D., and Council, N. (2010). Report of a Workshop on the Scope and Nature of Computational Thinking. National Academies Press.
Vieira, A., Passos, O., and Barreto, R. (2013). Um relato de experiência do uso da técnica computação desplugada. Anais do WEI 2013, pages 670–679.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
