Análise de uma Proposta Metodológica para Uso das Tecnologias Digitais no Ambiente Escolar
Abstract
the present work analyzes the contributions of a methodological proposal that guides in the use of digital technologies in the school environment presupposing the active participation of students and the collaboration between teachers and them. Throughout the intervention, it was generated data from the analyzes of interaction between the participants in designs production times and animations to represent High School Biology content, using the Squeak application. The carried study allowed to establish: an increase interaction between students, involvement and reflection about the studied contents, brainstorming and shared elaboration of knew knowledge.
References
BERENS, M. A. (2000) . Projetos de Aprendizagem Colaborativa num Paradigma Emergente In: MORAN, José Manuel. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas, SP: Papirus.
COLAÇO, V. et Al. (2002). Estratégias de mediação em situação de interação entre crianças em sala de aula. Estud. psicol. (Natal) [online]. vol.12, n.1, pp. 47-56. ISSN 1413-294X. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2007000100006.
DAMIANI, M. (2008). Trabalho colaborativo/cooperativo em educação: uma possibilidade para ensinar e aprender. Brasília: Liber Livro.
DAMIANI, M. (2012). Sobre pesquisas do tipo intervenção. XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ENDIPE). Campinas.
KENSKI, V. M. (2007). Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus.
JEONG, H.; CHI, M. T. H. (1997). Construction of shared knowledge during collaborative learnig. In: R. HALL, R.; MIYAKE, N.; ENYEDY, J. (Ed.). International Conference On Computer Support For Collaborative Learning, 2., Toronto, 1997. Annals… Toronto, p. 1-5.
GÓES, C. ; SMOLKA, L. (1997). A significação nos espaços educacionais: interação social e subjetivação. São Paulo: Papirus.
MASSETO, M. Mediação Pedagógica e o Uso da Tecnologia In: MORAN, José Manuel. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MEIRA, L. ; LERMAN, S. (2001). The Zone of Proximal Development as a symbolic space. Social Science Research Papers, Londres, UK, 13, 1-12,
SAVIANI, D. (2010). História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 3ª ed. Campinas, SP, Autores Associados.
SHÄFFER, P.B; SPERB, B.F; FAGUNDES, L.C. (2011) Squeak Etoys na modalidade 1 para 1: programação e autoria multimídia no desenvolvimento da conceituação. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO. 22, Aracaju. Anais.... p. 1226-1235.
TORRES, P. L. (2007). Algumas vias para entender o pensar e o agir. Curitiba: SENAR-PR.
VYGOTSKY. L. S. (2007) A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7ª ed. São Paulo: Martins Fontes.
WOOD, D. (2003). Como as crianças pensam e aprendem: os contextos sociais do desenvolvimento cognitivo. São Paulo: Edições São Paulo: Loyola.
