Um minicurso online de Algoritmos como apoio às disciplinas iniciais da graduação: preparação, execução e resultados sobre a satisfação dos alunos

  • Barbara Moissa Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Lucio Vasconcelos dos Santos Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Ana Carolina Tomé Klock Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Isabela Gasparini Universidade do Estado de Santa Catarina
  • Avanilde Kemczinski Universidade do Estado de Santa Catarina

Abstract


The disciplines of Programming Logic and Algorithms are inherent to several courses of exact sciences, such as Computer Science, Technologies, Mathematics, Civil, Mechanical, Production Engineering, etc. However, learning such contents is a hard task. In order to develop a quality material to teach Algorithms, the ADDIE model was used. This paper describes the process of planning, execution and evaluation of a short course, followed by the result of the students’ satisfaction evaluation.

References

Crawford, C. (2004). Non-linear instructional design model: Eternal, synergistic design and development. British Journal of Educational Technology, v. 35, n. 4, p. 413–420.

de Castro, T.H.C., de Castro Júnior, A.N., de Menezes, C.S., Boeres, M.C.S. e Rauber, M.C.P. (2003). Utilizando Programação Funcional em Disciplinas Introdutórias de Computação. Anais do WEI 2003.

Delgado, C., Xexeo, J. A. M., Souza, I. F., Rapkiewicz, C. E. e Pereira Junior, J. C. (2005). Identificando competências associadas ao aprendizado de leitura e construção de algoritmos. Anais do XXV CSBC, p. 2371-2382.

Dick, W., Carey, L. and Carey, J. O. (2001). The systematic design of instruction. Nova York: Longman.

Filatro, A. (2008). Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil.

Filatro, A., Piconez, S. (2004). Design instrucional contextualizado. São Paulo: Senac.

Forbellone, A. L. V. e Eberspächer, H. F (2000). Lógica de Programação: A construção de Algoritmos e Estrutura de Dados. 2a ed. São Paulo: Makron Books.

Gasparini, I., Oliveira, J. P. M. de, Pimenta, M. S., Lima, J. V. de, Kemczinski, A., Proença Jr., M. L. e Brunetto, M. A. de O. C. (2009a) AdaptWeb® Evolução e Desafios. Cadernos de Informática, v. 4, n. 2, p. 47-56.

Gasparini, I. ; Rosa, C. da, Kemczinski, A., Pimenta, M. S., Palazzo, M. de Oliveira, J. (2009) Ampliando as possibilidades de Avaliação Formativa: acompanhando a participação dos alunos no AdaptWeb. Anais do Workshop do SBIE.

Gomes, A., Henriques, J. e Mendes, A. (2008). Uma proposta para ajudar alunos com dificuldades na aprendizagem inicial de programação de computadores. Educação, Formação & Tecnologias, v. 1, n. 1, p. 93-103.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. and Smaldino, S. (2001). Instructional media and technologies for learning. 7. ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Kenski, V. M. (2015). Design Instrucional para cursos on-line. São Paulo: SENAC.

Lahtinen, E., Ala-Mutka, K. e Järvinen, H. (2005). A study of the difficulties of novice programmers. Proceedings of the 10th ITiCSE '05, p. 14-18.

Mayfield, M. (2011). Creating training and development programs: using the ADDIE method. Development and Learning in Organizations: An International Journal, v. 25, n. 3, p. 19-22.

Merriënboer, J. J. G., Clark, R. E. and Croock, M. B. M. (2002). Blueprints for complex learning: The 4C/ID-model. Educational Technology Research and Development, v. 50, n. 2, p. 39–64.

Moissa, B., Carvalho, L. S. de e Gasparini, I. (2014). A Web Analytics and Visualization Tool to Understand Students' Behavior in an Adaptive E-Learning System. Proceedings of HCI International 2014, Part I. p. 312-321.

Mustaro, P. e Silveira, I. (2007). Structure of storyboard for interactive learning objects development. In: Alex Koohang e Keith Harm (Org.) Learning Objects and instructional design. Informing Science Press. Capítulo 9, p. 253–279.

Portugol IDE (2016). http://www.dei.estt.ipt.pt/portugol/node/2, [acesso: Fev 2016].

Xavier, G. M. C., Garcia, D. F., Silva, G. F. E. e Santos, A. C. dos (2004). Estudo dos Fatores que Influenciam a Aprendizagem Introdutória de Programação. In: Escola Regional de Computação Bahia-Sergipe. Feira de Santana: Universidade Estadual de Feira de Santana.

Zanetti, H. A. P e Bonacin, R. (2014). Uso de semiótica e análise de normas em práticas de ensino de Programação de Computadores utilizando Robótica Pedagógica. RETC, v. 14, n. 1, p. 25-36.
Published
2016-10-24
MOISSA, Barbara; SANTOS, Lucio Vasconcelos dos; KLOCK, Ana Carolina Tomé; GASPARINI, Isabela; KEMCZINSKI, Avanilde. Um minicurso online de Algoritmos como apoio às disciplinas iniciais da graduação: preparação, execução e resultados sobre a satisfação dos alunos. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 466-475. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.466.