Vem Aprender: Objetos de Aprendizagem para o ensino de Estatística

  • Gustavo de Oliveira Andrade IFES
  • Chang Rodrigues UNIGRANRIO

Abstract


More and more teachers have sought to innovate educational practices related to teaching and learning. The use of learning objects in the learning process is one of those innovations. In this article, we present the Learning Object "Come Learn: Education Statistics" in order to meet the mathematical discipline, in particular, the Statistical content. On that occasion, it was possible to make a literature review on the OA and present its development following all stages of interaction INTERA methodology. Validated and tested by a group of middle and high school students, the "Come Learn" presented learning signs throughout the application and implementation of the analysis, since through the stimuli moved by interactive content, the students could understand the concepts statistical.

References

Andrade, G. O. [2015]. A potencialidade dos objetos de aprendizagem no ensino da matemática. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências da UNIGRANRIO, 2015.

Braga, J. C., Pimentel, E., Dotta, S. [2013], Metodologia INTERA para o desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem. XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Anais... Campinas.

Crespo, A. A. [1995]. Estatística fácil. 13. ed. São Paulo: Saraiva.

Filatro, A. [2008]. Design Instrucional na prática. São Paulo: Pearson.

Fiscarelli, R. B. O. Fiscarelli, S. H. [2011], Tecnologia na educação: dos objetos reais aos objetos virtuais. In: Monteiro, S. A. I., Ribeiro, R., Lemes, S. S., Muzzeti, L.R. [org]. Educações na contemporaneidade: Reflexão e pesquisa. São Carlos: Pedro & João.

Gil, A. C. [2010]. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Gladcheff, A., P. Zuffi, E. M. Silva, M., D. [2011]. Um Instrumento para Avaliação da Qualidade de Softwares Educacionais de Matemática para o Ensino Fundamental. In: Anais... XVII Workshop de Informática na Escola [WIE], Alagoas.

Heidrich, R. et al, [2010]. Design Centrado no Usuário para Objetos de Aprendizagem Inclusivos. In: Anais... SBIE 2010.

Kenne, K. C. O. et al. [2015]. Professores e Estudantes trabalhando em Equipe na Escola Matemática em uma arquitetura simulada no Ensino Fundamental. In: Anais... Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Alagoas.

Nunes, C. [2006]. Objetos de aprendizagem a serviço do professor. Disponível em: <http://www.microsoft.com/brasil/educacao/parceiro/objeto_texto.mspx> Acesso em: 11 mai. 2015.

Richardson, R. J. [2010]. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. São Paulo: Atlas.

Santos, R. J.; Alves, W. M. [2011], Uma abordagem do ensino de Estatística no Ensino Fundamental. In: Anais... XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática. Disponível em: <http://www.gente.eti.br/lematec/CDS/XIIICIAEM/artigos/1076.pdf> Acesso em: 17 ago. 2016.

Santos, W. O.; Silva Jr., C. S. [2015], Pesquisa, Desenvolvimento e Avaliação de um Jogo para o Ensino de Matemática, Baseado no Processo de Virtualização de Jogos. In: Anais... Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Alagoas. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/view/5941/4169> Acesso em: 12 dez. 2015.

Santos, J. J. A. [2011]. Desenvolvimento de um Objeto de Aprendizagem para o ensino de conceitos de Probabilidade. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática da UEPB, 2011.

Wiley, D. A. [2000]. Connecting learning objects to instructional design theory: a definition, a metaphor, a and taxonomy. 2000. Disponível em: <http://www.reusability.org/read/chapters/wiley.doc>. Acesso em: 10 out. 2014.
Published
2016-10-24
ANDRADE, Gustavo de Oliveira; RODRIGUES, Chang. Vem Aprender: Objetos de Aprendizagem para o ensino de Estatística. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 602-611. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.602.