Um Catálogo de Recursos Educacionais Digitais (RED) Gratuitos de Matemática para auxiliar os professores do Ensino Fundamental
Abstract
The study of mathematics is seen by many students as a taboo, which has been a challenge for teachers of the subject, one of the concerns to find ways to become more attractive education. Many publications show that digital educational resources, such as software and games have become great allies for a dynamic and interesting class, which can be found in quantity and quality on the Internet. This article proposes cataloging digital educational resources and making them available for free use, for this classification and organization of these with the primary objective of viabiizar access for teachers and students was held.
References
Brasil. (1998) "Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais". Brasília: MEC/SEF.
D'Ambrósio, U. (1991) "As matemáticas e seu entorno sócio-cultural". In: Memorias del Primer Congreso Iberoamericano de Educación Matemática, Paris.
Derryberry, A. "Serious games: online games for learning". (2015) I'm Serious.net.https://www.adobe.com/resources/elearning/pdfs/serious_games_wp.pdf, Julho.
Ferreira, A. B. H. (2010) "Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa". 5. ed. Rio de Janeiro: Positivo.
Mendes, C. L. (2006) "Jogos eletrônicos: diversão, poder e subjetivação". Campinas: Papirus.
Mey, E.; Silveira, N. (1995) "Introdução à catalogação". Rio de Janeiro: Brinquet de Lemos.
Gouvêa, S. F. (1999) "Os caminhos do professor na era da tecnologia". Revista de educação e informática, a. 9, n. 13, abril.
Piaget, J. (1973) "Comments on mathematical education". In: Developments in mathematical education: proceedings of the 2nd International congress on mathematical education, Exeter, August 29th September 2nd, 1972 / ed.: Albert Geoffrey Howson. London : Cambridge University Press. p. 79-87.
Ronca, A. C. C. e Escobar, V. F. (1986) "Técnicas Pedagógicas: domesticação ou desafio a participação?" Petrópolis: Vozes.
Santos, N. (1996) A natureza do espaço, técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec.
Shimohara, C. e Sobreira, E. S. R. (2015) "Criando Jogos Digitais para a aprendizagem de matemática no ensino fundamental I". In: XXI Workshop de Informática na Escola (WIE 2015), p. 72-81.
Valente, J. A. (1998) "Diferentes usos do computador na educação". In: Diferentes usos do computador na educação. O uso inteligente do computador na educação.
Veltman, K. (2004) "Edutainment, Technotainment and Culture. Cività Annual Report". Florence: Giunti.
