Narrativas hipertextuais e visuais: ressignificações e novos cenários de formação na educação da era digital
Abstract
This research assumes that the inclusion of technology in school has not reframed education by a disconnection from the experiences of their subjects. So we ask: what experiences are necessary in education before the cyberculture? We conducted an action research with future teachers theoretically discussing issues related to experience the look and images. Participants created six hypertextual and visual narratives that were analyzed and, from that, point to elements for reframe the experiences of the actors of formal education: (a) interaction of the subjects through TDICE;(b) new role of images in the current scenario; and (c) generation of immersive experiences in content.
References
Benjamin, W. (1985) Obras Escolhidas: Volume 1 Magia e técnica, arte e política. Trad. de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense.
______. Passagens. (2009) Trad. Irene Aron. BH: Editora UFMG.
______. (2013) O anjo da história. Trad. João Barrento. BH: Autêntica.
Bondía, J. L. (2002) "Notas sobre a experiência e o saber de experiência". Trad. de João Vanderley Geraldi. Ver. Bras. de Educação. nº 19, p.20-28, jan./abr.
Cardoso, S. (1988) "O olhar dos viajantes". In: Novaes, Adauto et al. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, p. 347-360.
Ferrari, A. and Castro, R. P. (2012) Política e poética das imagens como processos educativos. Juiz de Fora: Ed. UFJF.
Figueiredo, G. L. R., Nobre, I. A. M. and Passos, M. L. S. (2015) "Tecnologias Computacionais na Educação: Desafios na Prática Docente". In Anais do XXI Workshop de Informática na Escola. Maceió, AL, 2015.
Freire, P. (2013) Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freitas, M. T. (2007) "A perspectiva sócio-histórica: uma visão humana da construção do conhecimento". In: Freitas, M. T.; Jobim e Souza S.; Kramer, S. (Org.). Ciências humanas e pesquisa: leituras de Mikhail Bakhtin. 2. ed. São Paulo: Cortez, p. 26-38.
Flusser, V. (2011) Filosofia da caixa preta. São Paulo: Annablume.
Janela da alma. (2001) Direção: Jaime Jardim e Walter Carvalho. Estúdio Europa Filmes. (73 minutos).
Kenski, V. M. (2013) Tecnologias e tempo docente. Campinas, SP: Papirus.
Lévy, P. (1990) Les Technologies de l'intelligence. Paris: La découverte.
______. Cibercultura. (2007) Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34.
Lima, L. and Loureiro R. C. (2015) "A integração entre Docência e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Formação de Licenciandos". In Anais do XXI Workshop de Informática na Escola. Maceió, AL, 2015.
Monteiro, J. A. A., Maia, D. L., Lima, D. C., Pires, G. R. and Rego, L. K. F. (2015) "Formação Inicial Docente para as TDIC: Análise a Partir do Curso de Pedagogia do Campus Central da UFRN". In Anais do XXI Workshop de Informática na Escola. Maceió, AL, 2015.
Nova, C. (2003) "Imagem e educação: rastreando possibilidades". In: Alves, L.; Nova, C. (Org.). Educação e Tecnologia. Salvador: Editora da UNEB, p. 180-196.
Pretto, N. (2010) "O desafio de educar na era digital: educações". Rev. Port. de Educação, Braga , v. 24, n. 1, p. 95-118.
Rouanet, S. P. (1988) O olhar iluminista. In: NOVAES, Adauto et al. O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, p. 125-148.
Rüdiger, F. (2013) As teorias da cibercultura. Porto Alegre: Sulina.
Sibilia, P. (2012) Redes ou paredes. Trad. de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto.
Thiollent, M. (2011) Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez.
