Planejamento e realização de oficina de capacitação de professores das escolas públicas para a inclusão do Tablet Educacional em sala de aula

  • Thiago Vasconcelos Universidade Federal da Paraíba
  • Flávia Souza Universidade Federal da Paraiba
  • Ana Liz Araujo Universidade Federal da Paraíba
  • Liviany Rodrigues Universidade Federal da Paraíba
  • Italo Souza Universidade Federal da Paraíba
  • Alayse Sousa Universidade Federal da Paraíba

Abstract


This paper reports the experiences in planning and conducting training workshop for public school teachers. The main objective of this action is to promote the inclusion of the tablet of education as a tool for educational support. The workshop was planned and performed in 6 sessions of two hours each, taught in two public schools. Initially the diagnosis of knowing the context of schools was conducted. At the end of the workshop, teachers teach classes using the functions of the tablet and the results were satisfactory. Educators consisted that when technologies are used specifically planned and contribute to more dynamic and engaging classes.

References

Baptista, B. T.; & Vieira, M. F. (2015). "A utilização das Tecnologias da Informação e Comunicação nos projetos educacionais interdisciplinares" In: Anais do XXI Workshop de Informática na Escola.

Bettega, M. H. Educação continuada na era digital. São Paulo: Cortez, 2004, p. 50-51.

Brito, G. S, et al. A Inserção de Tecnologias na Prática Docente: Fazendo o mesmo de Forma Diferente. IX ANPED Sul, Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 2012.

Lima, L., & Loureiro, R. (2015). "A integração entre Docência e Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Formação de Licenciandos". In: Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 21, No. 1, p. 395.

Nichele, A. G.; Schlemmer, E. (2013). "Tablet no Ensino de Química nas Escolas Brasileiras: Investigação e Avaliação de Aplicativos. " In: III Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning, 1-15.

Nicoleit, E. R.; Giacomazzo, G. F., & Gonçalves, L. L. (2014). "Formação de Professores da Rede Municipal de Educação para o uso de TIC: um relato da experiência de Criciúma/SC". In: Anais do Workshop de Informática na Escola. Vol. 20, No. 1, p. 615.

Nunes, V. (2013). "Projeto Tablet em Sala de Aula: Uma Proposta de Inovação Acadêmica", In: Anais 5º Simpósio Hipertexto e Tecnologia na Educação, 1º Colóquio Internacional de Educação com Tecnologias.

Portal do Governo do Estado da Paraíba. (2015). "Proinfo Realiza Seminario de Encerramento dos Projetos UCA e Tablet Educacional", http://www.paraiba.pb.gov.br/secretarias/educacao/proinfo-realiza-seminario-de-encerramento-dos-projetos-uca-e-tablet-educacional, Fevereiro.

Portal MEC. (2015) "Ministerio Distribuirá Tablets a Professores do Ensino Médio", http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=17479:ministerio-distribuira-tablets-a-professores-do-ensino-medio&catid=215, Fevereiro.

Portal MEC. (2015) "Ministerio Entrega Tablets para Iniciar Formação de Professores do Ensino Médio", http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=18241:ministro-entrega-tablets-para-iniciar-formacao-de-professor-do-ensino-medio&catid=372:agenda, Fevereiro.

Real, L. M. C.; Tavares, M. N. R.; Picetti, J. S. (2013). "Formação de Professores para o Uso Educacional de Tablets no Ensino Médio: possíveis mudanças na prática pedagógica", In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação.

Valente, J.A. (2008). "Aprendizagem continuada ao longo da vida o exemplo da terceira idade". In: Salgado, Maria Umbelina Caiafa. Amaral, Ana Lúcia. "Tecnologias da educação: ensinando e aprendendo com as TICs". MEC/SEED.
Published
2016-10-24
VASCONCELOS, Thiago; SOUZA, Flávia; ARAUJO, Ana Liz; RODRIGUES, Liviany; SOUZA, Italo; SOUSA, Alayse. Planejamento e realização de oficina de capacitação de professores das escolas públicas para a inclusão do Tablet Educacional em sala de aula. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 22. , 2016, Uberlândia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 776-785. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.776.