Aplicação do Design Thinking em um Problema Educacional: Um Relato de Experiência
Abstract
This paper describes the experience of using Design Thinking approach applied in the context of an educational problem. Therefore, the phases of the design process (discovery, interpretation, ideation and experimentation) and produced artifacts are presented. Among the benefits of the approach used are: abductive thought to rethink problems in the education system; creative problem solving; and focus on the real needs of users. The results show the benefits of Design Thinking as applied to the educational environment.
References
Vianna, Maurício; Vianna, Ysmar; Adler, Isabel; Lucena, Brenda; Russo, Beatriz (2012). Design Thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro, RJ: MJV Press.
Instituto Educadigital. Design Thinking para educadores. Acessado em março/2016 em http://www.dtparaeducadores.org.br/site/material/.
Ferreira, Ana Carolina; Barreto, Jandiaci; Paiva, Luiz; Matos, Ecivaldo (2015). Experiência prática interdisciplinar do raciocínio computacional em atividades de computação desplugada na educação básica. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola XXI WIE.
Brown, Tim (2010). Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier.
Baptista, Bianca Trindade; Vieira, Márcia de Freitas; Finco (2015). A utilização das tecnologias da informação e comunicação nos projetos educacionais interdisciplinares. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola XXI WIE.
