Contribuições do dialogismo na interação didática assíncrona em mídia social na internet
Abstract
This paper aims to investigate the contribution of the dialogism and enunciative demonstrations in asynchronous interaction in social media on the internet. The object of analysis corresponds to a systematic didactic activity on Facebook, as a resource to motivate undergraduate research interests that promote academic interaction outside the university space. In this sense, we analyze the interactive and dialogic approaches between students through practical experience, in which the teacher proposes to students a debate about a particular movie. The expected results indicate the dialogism as a relevant way to the seizure of cognitive senses and to promote learning.
References
______. (2009) Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Trad. Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec. (Linguagem e Cultura, 3).
Castells, Manuel. (1999) A sociedade em rede. Trad. Roneide Venancio Majer. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra. (A era da informação: economia, sociedade e cultura; v.1).
Cortês, Norma. "Amnésia, o tempo como construção". Disponível em: http://www.espacoacademico.com.br/022/22ccortes.htm. Acesso em: 15 abr. 2014.
Dotta, Sílvia. (2009) Aprendizagem dialógica em serviços de tutoria pela internet: Estudo de caso de uma tutora em formação em uma disciplina a distância. São Paulo: Feusp. (Tese de doutorado).
______. Uso de uma Mídia Social como Ambiente Virtual de Aprendizagem. Anais do XXII SBIE - XVII WIE, Aracaju, 2011. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1623/1388. Acesso em: 29 abr. 2015.
Dotta, Sílvia; Giordan, Marcelo. (2006) Estudo das Interações Discursivas mediadas por um serviço de tutoria pela internet. Anais do 13º Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Recife, XIII Endipe/UFPE, 23 a 26 abr. Disponível em: http://www.lapeq.fe.usp.br/~silviadotta/textos/artigo_silviadotta_semana_educacao.pdf. Acesso em: 27 abr. 2015.
______. (2014) Estratégias para Condução do Diálogo a Distância. Revista Brasileira de Informática na Educação. Volume 22, Número 2, 2014. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/rbie/article/view/2419. Acesso em: 29 abr. 2015.
Fiorin, José Luiz.(2008) Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática.
Freire, Paulo. (1987) Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. (O mundo, hoje, v. 21).
Recuero, Raquel. (2009) Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina. (Coleção Cibercultura).
