Adoção de Blended Learning: verificação do potencial de ampliação na Universidade Federal do Vale do São Francisco

  • Jorge Luis Cavalcanti Ramos Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Ramona Florêncio Pereira da Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • João Carlos Sedraz Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Alex Sandro Gomes Universidade Federal de Pernambuco

Abstract


This paper presents a study that aims to assess the current level of adoption of virtual learning environment Moodle to support classroom learning, featuring Blended Learning at the Federal University of Vale do São Francisco (UNIVASF). A detailed survey of the usage level of the main features of the virtual environment by teachers and the percentage of use by many of the coursesand subjects was done to verify the potential for growth of the modality. The results show that there is great potential for growth of Blended Learning in the institution and the need to establish strategy to support and encourage this growth.

References

Araújo, R., Panerai, T. Relato de Experiência de Blended Learning: O Moodle e o Facebook como Ambientes de Extensão da Sala de Aula Presencial. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 1, No. 1). (2012).

Gluz, J. C., Galafassi, C., & Penteado, F. (2011). Suporte Técnico/Pedagógico aos OAs pelos AVAs: uma Análise Comparativa das Pesquisas Recentes. XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2011, Aracaju-SE).

Graham, C. R. (2013). Emerging practice and research in blended learning. In M. J. Moore (Ed.), Handbook of distance education (pp. 333 –350). (3rd ed.). New York, NY: Routledge.

Graham, C. R., Woodfield, W., & Harrison, J. B. (2013). A framework for institutional adoption and implementation of blended learning in higher education. The Internet and Higher Education, 18, 4-14.

Halverson, L. R., Graham, C. R., Spring, K. J., & Drysdale, J. S. (2012). An analysis of high impact scholarship and publication trends in blended learning. Distance Education, 33(3), 381 – 413.

King, S., & Arnold, K. (2012). Blended learning environments in higher education: a case study of how professors make it happen. Mid-Western Educational Researcher, 25, 44 – 59.

Moskal, P., Dziuban, P., & Hartman, J. (2013). Blended learning: a dangerous idea? The Internet and Higher Education, 18, 15 – 23.

Niemiec, M. , & Otte, G . (2009). An administrator's guide to the whys and hows of blended learning. Journal of Asynchronous Learning Networks , 13(1), 19– 30.

Norberg, A., Dziuban, C. D., & Moskal, P. D. (2011). A time-based blended learning model. On the Horizon, 19(3), 207–216.

Rodrigues, L. A. (2010). Uma nova proposta para o conceito de Blended Learning. Interfaces da Educação, 1(3), 5-22.

Ross, B., & Gage, K. (2006). Global perspectives on blended learning: Insight from WebCT and our customers in higher education. The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs. 155-168.

Silva, J. C. S., Gomes, A. S., & Brito, J. A. (2013). Estratégias para Blended Learning na Disciplina Resistência dos Materiais. XLI Congresso Brasileiro de Ensino em Engenharia. Gramado-RS.

Tori, R. (2009). Cursos híbridos ou blended learning. In: Litto, F. M. e Formiga, M. (Orgs.) Educação a Distância. Estado da Arte. São Paulo: Pearson, p.121-128.

Valente, J. A. (2005). Pesquisa, comunicação e aprendizagem com o computador. In: Integração das Tecnologias na Educação. Secretaria de Educação a Distância. Brasília: Ministério da Educação, Seed, p. 22-30.

Voss, G. B., Nunes, F. B., Herpich F. & Medina, R. D. (2013). Ambientes Virtuais de Aprendizagem e Ambientes Imersivos: um estudo de caso utilizando tecnologias de computação móvel. XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2013, Campinas-SP).
Published
2014-11-03
RAMOS, Jorge Luis Cavalcanti; SILVA, Ramona Florêncio Pereira da; SILVA, João Carlos Sedraz; GOMES, Alex Sandro. Adoção de Blended Learning: verificação do potencial de ampliação na Universidade Federal do Vale do São Francisco. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 36-45. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.36.