Desenvolvendo o letramento multissemiótico de jovens e adultos por meio da produção de infográficos

  • Valéria M. da Costa Fiocruz
  • Liliana M. Passerino UFRGS
  • Liane M. R. Tarouco UFRGS

Abstract


The digital format changes the way people communicate and hence the literacy practices. This paper presents the results of a survey of young and adult students, aiming to develop their multimodal literacy by producing infographics. To measure the changes that occurred, two activities to solve problems have been made and a questionnaire was applied on two occasions. The analysis of the activities showed a greater presence of design elements after the creation of the infographic. The effect size analysis showed that there was a large magnitude of effect and demonstrates the importance of inclusion actions that promote student authorship.

References

AGUIAR, Bernardo; CORREA, Walter; CAMPOS, Fábio. (2011) Uso da Escala Likert na Análise de Jogos. Salvador: SBC Proceedings of SBGames Anais... 7 a 9 nov. Disponível em: <http://migre.me/lwzoc>. Acesso em: 8 set. 2014.

ALVES, Camila. (2010). A infografia como fator de influência na compreensão de temas de C&T: estudo de caso a partir do jornal popular Hora de Santa Catarina. Novo Hamburgo: INTERCOM XI Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul. Anais... 17 a 19 maio. Disponível em: <http://migre.me/kzhUi>. Acesso em: 13 maio 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. (2011). Programa Mulheres Mil: guia metodológico do sistema de acesso, permanência e êxito. Brasília: MEC.

BUZATO, Marcelo El Khouri. (2009). Letramento e inclusão: do estado-nação à era das TIC. DELTA, São Paulo, v. 25, n. 1. Disponível em: <http://migre.me/kzhT7>. Acesso em: 7 jan. 2014.

CAIRO, Alberto. (2008). Infografia 2.0: visualización interactiva de información en prensa. Espanha: Alamut.

CASTELLS, Manuel. (2002). A sociedade em Rede: a era da informação: economia, sociedade e cultura. V. 1 . São Paulo: Paz & Terra.

COSTA, Valéria Machado da. et al. (2013). Produção de infográficos na Educação de Jovens e Adultos: um estudo do letramento multissemiótico a partir de mídias 2.0. Revista Novas Tecnologias na Educação – Renote, Porto Alegre, v. 11, n. 1. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/41627>. Acesso em 20 nov. 2013.

COSTA, Valéria Machado da. TAROUCO, Liane; BIAZUS Maria Cristina. (2011). Criação de objetos de aprendizagem baseados em infográficos. Sexto Congresso Latinoamericano de Objetos de Aprendizagem, Montevidéu, 11 a 14 out. Anais... Disponível em: <http://migre.me/lwyks>. Acesso em: 20 ago. 2012.

DURAN, Debora. (2008). Alfabetismo digital e desenvolvimento: das afirmações às interrogações. 223f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo. 2008.

FOLHA de São Paulo. (1985). Projeto Editorial 1985-1986. Disponível em: <http://www1.folha.uol.com.br/folha/circulo/proj_85_1parte.htm>. Acesso em: 15 maio 2011.

HADDAD, Sergio. (2007). A Educação Continuada e as políticas públicas no Brasil. REVEJ@ Revista de Educação de Jovens e Adultos v. 1, n. 0, p. 1-113 , ago. Disponível em: <http://migre.me/kzhVM>. Acesso em: 11 dez. 2013.

JEWITT, Carey; KRESS, Gunther (Orgs). (2008). Multimodal Literacy. New York: Peter Lang.

KLEIMAN, Angela B. (2008). Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: ____ (Org). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita (pp. 15-64). Campinas: Mercado de Letras.

LOHR, Linda L. (2008). Creating graphics for learning performance: lessons in visual literacy. New Jersey: Pearson.

LOUREIRO, Luís Manuel de Jesus; GAMEIRO, Manuel Gonçalves Henriques. (2011). Interpretação crítica dos resultados estatísticos: para lá da significância estatística. Rev. Enf. Ref., Coimbra, v. ser III, n. 3, mar. Disponível em: <http://migre.me/kzhQk>. Acesso em: 04 dez. 2013.

MAYER, Richard. Multimedia Literacy. (2008). In: COIRO, Julie et al. (Eds.). Handbook of research on new literacies (pp. 359-376). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

_____. (2011). Applying the Science of learning. Boston: Pearson.

OCDE. (2013). OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing, 2013. Disponível em: <http://migre.me/kzhX2>. Acesso em: 11 dez. 2013.

POZO, Juan. I. (Org.). (1998). A solução de problemas. Porto Alegre: Artes Médicas.

ROJO, Roxane. (2009). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial.

SOARES, Magda. (2010). Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

TEIXEIRA, Tattiana. (2010). Infografia e Jornalismo: conceitos, análises e perspectivas. Salvador: EDUFBA, 2010.

UNESCO. (2010). Relatório Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Brasília: UNESCO. Disponível em: <http://migre.me/kzhYL>. Acesso em: 11 dez. 2013.

VELOSO, Maria Jacy; MARINHO, Simão. (2011) Letramento Digital via Web 2.0: uso do site Toondoo em sala de aula. Aracaju: XXII SBIE XVII WIE Anais... 21 a 25 nov. Disponível em: <http://migre.me/kzWIO>. Acesso em: 20 jul. 2014.

VYGOTSKY, Lev. S. (1991). O instrumento e o símbolo no desenvolvimento da criança. In: _____. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes.

WARSCHAUER, Mark. (2006). Tecnologia e inclusão social: a exclusão digital em debate. São Paulo: Senac São Paulo.
Published
2014-11-03
COSTA, Valéria M. da; PASSERINO, Liliana M.; TAROUCO, Liane M. R.. Desenvolvendo o letramento multissemiótico de jovens e adultos por meio da produção de infográficos. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 155-164. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.155.