Formação de Professores de Matemática: Avaliação de Recursos Digitais
Abstract
This article presents an analysis of a case study which aimed at contributing to the development of critical thinking of students of Mathematics Education regarding the selection and use of digital technologies as pedagogic resources. With this in mind, a mini course was offered in which students used an applet and related activities in a workbook. These resources are targeted to a topic in analytic geometry and were organized by the authors of this paper with software GeoGebra 5.0. In general, students manifested criticism in regard to the resources as they gave positive reviews as well as suggestions on how to improve them.References
Batista, S. C. F. (2004). SoftMat: Um Repositório de Softwares para Matemática do Ensino Médio - Um Instrumento em Prol de Posturas mais Conscientes na Seleção de Softwares Educacionais. Dissertação (Mestrado em Ciências de Engenharia) - Universidade Estadual do Norte Fluminense – UENF, Campos dos Goytacazes, RJ.
Borba, M. C. (2011). Educação matemática a distância online: balanço e perspectivas, In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIAEM), 13, 2011, Recife, PE. Anais... Recife, PE, p. 1-9.
Borges, M. de F. V. (2008). Inserção da Informática no Ambiente Escolar: Inclusão Digital e Laboratórios de Informática numa Rede Municipal de Ensino. In:CONGRESSO SBC, XXVIII. WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 2008, Belém do Pará, PA. Anais... Belém do Pará, PA, p. 146-155. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/972>. Acesso em: 10 de jul. 2014.
Deitel, H. M; Deitel, P. J. (2003). Java, como programar. Tradução de Carlos Arthur Lang Lisboa. 4. ed. Porto Alegre: Bookman.
Drijvers, P. (2012). Digital technology in mathematics education: why it works (or doesn't). In: INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICAL EDUCATION, 12, 2012, Seoul, Korea. Proceedings …Seoul, Korea, July 8-15.Disponível em: <http://www.icme12.org/upload/submission/2017_F.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2014.
Guedes, F. D.; Castro-Filho, J. A. A (2010). Seleção de objetos educacionais digitais por professores. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO INFORMÁTICA DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, XXI, 2010, João Pessoa, PA. Anais... João Pessoa, PA, p. 1-9. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1491/1256>. Acesso em: 10 jul. 2014
Hohenwarter, M.; Preiner, J. (2007). Dynamic mathematics with GeoGebra. The Journal of Online Mathematics and its Applications, v.7. Disponível em: <http://www.maa.org/external_archive/joma/Volume7/Hohenwarter/index.html>. Acesso em: 17 maio 2014.
Hohenwarter, M. (2013) GeoGebra 4.4 – from Desktops to Tablets. Indagatio Didactica, v. 5, n. 1, p. 8-18.
Klopfer, E.; Osterweil, O.; Groff, J.; Haas, J. (2009). Using the technology of today, in the classroom today: the instructional power of digital games, social networking, and simulations, and how teachers can leverage them. Disponível em: <http://education.mit.edu/papers/GamesSimsSocNets_EdArcade.pdf>. Acesso em: 11 mar. 2014.
Lima, L. de; Ribeiro, J. W.; Costa, M. J. N.; Loureiro, C. (2012). Reflexões sobre o Uso da Tecnologia Digital da Informação e Comunicação na Formação do Licenciando de Ciências. In: WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), XVIII, 2012, Rio de Janeiro, RJ. Anais... Rio de Janeiro, RJ, p.1-10. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2119>. Acesso em: 10 jul. 2014.
Mishra, P.; Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, June 2006, p. 1017–1054.
Nascimento, A. C. T. A. de A. (2013). Integração das Tecnologias às Práticas Escolares. In: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Educação 2012. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2013, p.45-49.
Tarouco, L. (2004). Avaliação de Objetos de Aprendizagem. Disponível em: <http://penta2.ufrgs.br/edu/objetosaprendizagem/sld001.htm>. Acesso em: 10 jun. 2014.
Zotto, N. D.; Machado, G. M. Z.; Mello, K. B. de; Silva, R. S. (2013). Geogebra 3D e quadro interativo: uma possibilidade para o ensino de geometria espacial no ensino médio. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA, 6, Canoas. Anais...Canoas: Universidade Luterana do Brasil, 16 - 18 de outubro, Canoas, 2013. p. 1-9.
Borba, M. C. (2011). Educação matemática a distância online: balanço e perspectivas, In: CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (CIAEM), 13, 2011, Recife, PE. Anais... Recife, PE, p. 1-9.
Borges, M. de F. V. (2008). Inserção da Informática no Ambiente Escolar: Inclusão Digital e Laboratórios de Informática numa Rede Municipal de Ensino. In:CONGRESSO SBC, XXVIII. WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 2008, Belém do Pará, PA. Anais... Belém do Pará, PA, p. 146-155. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/972>. Acesso em: 10 de jul. 2014.
Deitel, H. M; Deitel, P. J. (2003). Java, como programar. Tradução de Carlos Arthur Lang Lisboa. 4. ed. Porto Alegre: Bookman.
Drijvers, P. (2012). Digital technology in mathematics education: why it works (or doesn't). In: INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICAL EDUCATION, 12, 2012, Seoul, Korea. Proceedings …Seoul, Korea, July 8-15.Disponível em: <http://www.icme12.org/upload/submission/2017_F.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2014.
Guedes, F. D.; Castro-Filho, J. A. A (2010). Seleção de objetos educacionais digitais por professores. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO INFORMÁTICA DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, XXI, 2010, João Pessoa, PA. Anais... João Pessoa, PA, p. 1-9. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1491/1256>. Acesso em: 10 jul. 2014
Hohenwarter, M.; Preiner, J. (2007). Dynamic mathematics with GeoGebra. The Journal of Online Mathematics and its Applications, v.7. Disponível em: <http://www.maa.org/external_archive/joma/Volume7/Hohenwarter/index.html>. Acesso em: 17 maio 2014.
Hohenwarter, M. (2013) GeoGebra 4.4 – from Desktops to Tablets. Indagatio Didactica, v. 5, n. 1, p. 8-18.
Klopfer, E.; Osterweil, O.; Groff, J.; Haas, J. (2009). Using the technology of today, in the classroom today: the instructional power of digital games, social networking, and simulations, and how teachers can leverage them. Disponível em: <http://education.mit.edu/papers/GamesSimsSocNets_EdArcade.pdf>. Acesso em: 11 mar. 2014.
Lima, L. de; Ribeiro, J. W.; Costa, M. J. N.; Loureiro, C. (2012). Reflexões sobre o Uso da Tecnologia Digital da Informação e Comunicação na Formação do Licenciando de Ciências. In: WORKSHOP SOBRE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), XVIII, 2012, Rio de Janeiro, RJ. Anais... Rio de Janeiro, RJ, p.1-10. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2119>. Acesso em: 10 jul. 2014.
Mishra, P.; Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, v. 108, n. 6, June 2006, p. 1017–1054.
Nascimento, A. C. T. A. de A. (2013). Integração das Tecnologias às Práticas Escolares. In: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação no Brasil: TIC Educação 2012. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2013, p.45-49.
Tarouco, L. (2004). Avaliação de Objetos de Aprendizagem. Disponível em: <http://penta2.ufrgs.br/edu/objetosaprendizagem/sld001.htm>. Acesso em: 10 jun. 2014.
Zotto, N. D.; Machado, G. M. Z.; Mello, K. B. de; Silva, R. S. (2013). Geogebra 3D e quadro interativo: uma possibilidade para o ensino de geometria espacial no ensino médio. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DE MATEMÁTICA, 6, Canoas. Anais...Canoas: Universidade Luterana do Brasil, 16 - 18 de outubro, Canoas, 2013. p. 1-9.
Published
2014-11-03
How to Cite
SANTOS, Fernanda M.; BARCELOS, Gilmara T.; BATISTA, Silvia Cristina F..
Formação de Professores de Matemática: Avaliação de Recursos Digitais. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2014
.
p. 189-198.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.189.
