Manifestações expressivas na inclusão digital: Ações integradas entre as artes e a informática na Educação de Jovens e Adultos

  • Clevi Elena Rapkewicz UFRGS
  • Lisinei Rodrigues UFRGS
  • Laura Bauermann UFRGS

Abstract


In the context of the Application College of the UFRGS (Federal University of Rio Grande do Sul), The Education of Youth and Adults (EJA) allows students to experience teaching practices based on digital inclusion and on shared teaching. In this perspective, this article analyzes some integrated actions between IT and the curriculum component contents of expression and movement (Theatre, Music, Visual Arts and Physical Education). The results showed that digital inclusion may widen in a playful way, redefining the experience of learning.

References

CREMA, R.; WEIL, P.; LELOUP, J.Y. Normose a Patologia da Normalidade. Campinas SP: Versus Editora, (2003).

DESGRANGES, F. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2010.

MONTEIRO, M. F. M. Dança popular: espetáculo e devoção. São Paulo: Terceiro Nome, (2011).

PICON-VALLIN, B. Os novos desafios da imagem e do som para o ator: em direção a um "super-ator"? Revista Cena. Vol. 7. Porto Alegre: IA/UFRGS, 2005

ROCHA FILHO, J. B.; BASSO, N. R. S.; BORGES, R. M. R. Transdisciplinaridade: a natureza íntima da educação científica. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

ROTH, Gabrielle. Os ritmos da alma: o movimento como prática espiritual. São Paulo: Cultrix, (1997).

SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quarter, (2002).

TAPSCOTT, D.; WILLIAMS, A. Wikinomics: como a colaboração em massa pode mudar o seu negócio. (Tradução de Marcello Lino). Rio de Janeiro: Nova Fronteira, (2007).

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação 15. ed. São Paulo: Cortez, (2007). [Coleção Temas Básicos de Pesquisa-Ação]

TOFFLER, A. A terceira onda. Rio de Janeiro: Record, (2007).

WARSCHAUER, M. (2006) Tecnologia e Inclusão Social: a exclusão digital em debate. São Paulo: Editora SENAC São Paulo.
Published
2014-11-03
RAPKEWICZ, Clevi Elena; RODRIGUES, Lisinei; BAUERMANN, Laura. Manifestações expressivas na inclusão digital: Ações integradas entre as artes e a informática na Educação de Jovens e Adultos. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 258-267. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.258.