O Blog como Ferramenta de Apoio às Funções do NTE-Regional: Gestão, Acompanhamento e Orientação do Uso das TDIC na Escola

  • Dirce Cristiane Camilotti Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso do Sul

Abstract


This paper analyzes the use of the blog as support functions of NTE-Regional tool. Through a qualitative analysis using observation and questionnaire was made the description and evaluation of the blog. The analysis showed that it was necessary to create multiple blogs interconnected to support the core functions and that the systematic and hierarchical organization assigns functionality to the blog of NTE-Regional in a hypertext system. The data obtained in the evaluation demonstrated that the design, presentation and form are appropriate, the material is reliable and objective, but there is need for greater outreach to encourage interaction and ownership of the blog in the pedagogical practice of teachers and administrators.

References

Araújo, M. C. M. U. (2009). "Potencialidades do uso do blog em educação". Natal: UFRN, 2009. Dissertação de Mestrado.

Bardin, L (1997). "Análise de conteúdo". Lisboa, Edições 70, 1977.

Gomes, M. J; Lopes, A. M. (2010). "Blogues escolares: quando, como e porquê?", http://www.edumat.com.br, Novembro.

Levy, P. (2005). "A inteligência coletiva por uma antropologia do ciberespaço." Tradução Luiz Paulo Rouanet, 4 ed, São Paulo: Loyola, 2005.

Marques, A. de M., Pimentel, M., Siqueira, S. (2010). "Dinâmicas Educacionais com o Uso de Blogs: Requisitos a partir de Experiências." Anais do XVI WIE. Belo Hori-zonte. pp. 1177-1186.

Mato Grosso do Sul. (2011). Secretaria de Educação. "Resolução/SED n. 2491, de 8 de dezembro de 2011", http://ww1.imprensaoficial.ms.gov.br/, Dezembro, p. 14.

Moran, J. M. (2009). "A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Editora Papirus, 4ª Ed.

Pontes, R. L. J. e Filho, J. A. C. (2011). "O uso do blog como ferramenta de ensino-aprendizagem por professores participantes do Projeto Um Computador por Aluno (UCA)". Anais do XVII WIE. Aracaju. pp. 1478-1487.

Prado, M. E. B. B. (2010). "Integração de mídias e a reconstrução da prática pedagógica". Material complementar. Especialização: Tecnologias em educação. Rio de Janeiro: CCEAD/PUCRio.

Santiago, M. F. C. E Lima, R. W. (2013). "Blog: Uma Ferramenta de Aprendizagem no Ensino Médio Inovador". Anais do XIX WIE. Campinas/SP, pp. 80-89.

Tinzmann, M. B. et al. (1990). "What is the collaborative classroom?" North Central Regional Educational Laboratory (NCREL), Oak Brook.

Vigotsky, L.S. (2008). "Pensamento e Linguagem." São Paulo: Martins Fontes.
Published
2014-11-03
CAMILOTTI, Dirce Cristiane. O Blog como Ferramenta de Apoio às Funções do NTE-Regional: Gestão, Acompanhamento e Orientação do Uso das TDIC na Escola. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 318-327. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.318.