O Uso das TIC's e o Cyberbullying: Um Estudo Realizado com Escolares do Município de Paranaguá/PR

  • Sabrina Pedersen Galani UFPR
  • Alisson Eduardo Ferreira Machado UFPR
  • Clóvis Wanzinack UFPR

Abstract


The present study aimed to determine the prevalence of the use of Information and Communication Technologies (ICTs) and instances of cyberbullying among students, from 5th to 9th grade, the municipality of Paranaguá/PR. We used Survey methodology and the sample consisted of 252 participants. The results show that students make use of ICT and there incidence of cyberbullying. This scenario allows reflections and subsidize actions that enable interventions to minimize the problem by tackling truancy and improving the quality of education.

References

Amado, J., Matos, A., Pessoa, T. e Jäger, T. (2009) "Cyberbullying: um desafio à investigação e à formação". Revista Interacções. 13. 301-326.

Bandeira, C. M.; Hutz, C. S. (2010). "As implicações do bullying na autoestima de adolescentes". Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional. 14. 131-138.

Calbo, A. S.; Busnello, F. B.; Rigoli, M. M.; Schaeffer, R. L. F.; Kristensen, C. H. (2009). "Bullying na escola: comportamento agressivo, vitimização e conduta pró-social entre pares". Contextos Clínicos. 2(2).73-80.

CASAGRANDE, Lindamir Salete; TORTATO, Cintia de Souza Batista; CARVALHO, Marília Gomes de. Bullying: Quando a brincadeira vira violência. In: CASAGRANDE, Lindamir Salete; LUZ, Nanci Stancki da; CARVALHO, Marília Gomes de. Igualdade na Diversidade: enfrentando o sexismo e a homofobia. 1º Edição, Curitiba, PR: Utfpr, 2011. Cap. 9, p. 209-241.

CEATS, Centro de Empreendedorismo Social e Administração em Terceiro Setor; FIA, Fundação Instituto de Administração. (2010) "Bullying escolar no Brasil: relatório final". São Paulo.

Conte, C. P. e Rossini, A. E. S. (2010) "Aspectos jurídicos do cyberbullying". Revista FMU Direito. São Paulo. 24(34), páginas 46-65.

Gomes, A. E. G.; Rezende, L. K. (2011) "Reflexões sobre bullying na realidade brasileira utilizando a técnica de análise de conteúdo: revisão bibliográfica". Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento.11(1). 112-119.

IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2010) "Censo Demográfico de 2010". Disponível em: <http://www.cidades.ibge.gov.br/xtras/perfil.php?lang=&codmun=411820>. Acesso em: 05 de julho de 2014.

IPARDES, Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. (2012) "Caderno Estatístico – Município de Paranaguá". Curitiba: IPARDES, dez.

Lopes, J. J. (2004) "A introdução da informática no ambiente escolar". <http://www.clubedoprofessor.com.br/artigos/artigojunio.htm>

Oliveira, E. R. C.; Ferreira, A. P.; Costa, M. R. (2011) "Nos retratos da violência escolar: bullying uma forma escolar de violência". Conexão Ciência. 6.1.

Orpinas, P. (2009) "La prevención de la violencia escolar: de la teoria a la práctica". In: Berger, C.; Lisboa, C. Violencia escolar: estúdios y possibilidades de intervención em latinoamerica. Santiago . Editorial Universitária.

Hanewald, Ria. Cyber Bullying in educational contexts: what, where and why? ACEC Digital Diversity Conference. Melbourne, Austrália, p.6-9, April, 2010.

Hunder, N. (2012) "Vencendo o cyberbullying: problemas da vida real". 1° Edição. São Paulo. Hedra Educação.

Rocha, T. B. (2012) "Cyberbullying: ódio, violência virtual e profissão docente". Editora Líber Livro.

Shariff, S. (2011) "Cyberbullying: questões e soluções para a escola, sala de aula e a família" Porto Alegre: Artmed.

UFPR, Universidade Federal do Paraná. (2008) "Projeto Político-Pedagógico do Setor Litoral da UFPR". Matinhos.

UFPR, Universidade Federal do Paraná. (2009) "Projeto Político-Pedagógico do Curso de Informática e Cidadania". Matinhos.

Wanzinack, C. (2014) "Bullying e Cyberbullying: faces silenciosas da violência". In. Sierra, J. C.; Signorelli, M. C. Diversidade e educação: interseções entre corpo, gênero e sexualidade, raça e etnia. Matinhos. UFPR Litoral.
Published
2014-11-03
GALANI, Sabrina Pedersen; MACHADO, Alisson Eduardo Ferreira; WANZINACK, Clóvis. O Uso das TIC's e o Cyberbullying: Um Estudo Realizado com Escolares do Município de Paranaguá/PR. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 352-359. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.352.