Oficinas Itinerantes de Scratch e Computação Desplugada para Professores como apoio ao Ensino de Computação – um Relato de Experiência
Abstract
This paper reports an experience in implementing workshops for teachers from local schools of Rio Grande do Norte. The aim of the workshops was to create opportunities for educators to use Scratch software as a tool to assist them in teaching practice and also fun activities to teach computing concepts through Computing Unplugged. The workshops presented significant results. Participating teachers emphasized the importance of those moments for their continuing education and expressed interest in other meetings for further applications and programming knowledge.References
Bell, T.; Witten, I. H.; Fellows, M. (2011) "Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador". Tradução por: Luciano Porto Barreto. Disponível em: <http://csunplugged.org/books>. Acesso em: jun. de 2014.
Denning, P. J. (2004) "Great principles in computing curricula". In: XXXV ACM Technical Symposium on Computer Science Education – SIGCSE, p.336-341, Norfolk, Virginia, USA.
França, R. S.; Amaral, H. J. C. (2013) "Proposta Metodológica de Ensino e Avaliação para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional com o Uso do Scratch". In: Workshop de Informática na Escola – WIE. p.179-188, Campinas – SP.
França, R.; Silva, W.; Amaral, H. "Ensino de Ciência da Computação na Educação Básica: Experiências, Desafios e Possibilidades". In: XX Workshop de Educação em Computação WEI. Curitiba, PR.
Pereira Júnior, J.; Rapkiewicz, C. E.; Delgado, C.; Xexeo, J. A. M. (2005) "Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio". XIII Workshop de Educação em Computação WEI. São Leopoldo, RS.
Sant'Anna, H. C.; Neves, V. B. (2012) "Scratch Day UFES: oficina itinerante de introdução a programação para professores". In: IV Simpósio Hipertexto e Tecnologia na Educação, Recife – PE.
SBC – Sociedade Brasileira de Computação. (2011) "A Computação como educação básica". In: Revista da Sociedade Brasileira de Computação. Porto Alegre: Giornale Comunicação Empresarial.
Denning, P. J. (2004) "Great principles in computing curricula". In: XXXV ACM Technical Symposium on Computer Science Education – SIGCSE, p.336-341, Norfolk, Virginia, USA.
França, R. S.; Amaral, H. J. C. (2013) "Proposta Metodológica de Ensino e Avaliação para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional com o Uso do Scratch". In: Workshop de Informática na Escola – WIE. p.179-188, Campinas – SP.
França, R.; Silva, W.; Amaral, H. "Ensino de Ciência da Computação na Educação Básica: Experiências, Desafios e Possibilidades". In: XX Workshop de Educação em Computação WEI. Curitiba, PR.
Pereira Júnior, J.; Rapkiewicz, C. E.; Delgado, C.; Xexeo, J. A. M. (2005) "Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio". XIII Workshop de Educação em Computação WEI. São Leopoldo, RS.
Sant'Anna, H. C.; Neves, V. B. (2012) "Scratch Day UFES: oficina itinerante de introdução a programação para professores". In: IV Simpósio Hipertexto e Tecnologia na Educação, Recife – PE.
SBC – Sociedade Brasileira de Computação. (2011) "A Computação como educação básica". In: Revista da Sociedade Brasileira de Computação. Porto Alegre: Giornale Comunicação Empresarial.
Published
2014-11-03
How to Cite
SILVA, Thiago Reis da; ARAUJO, Glaúber Galvão de; ARANHA, Eduardo Henrique da Silva.
Oficinas Itinerantes de Scratch e Computação Desplugada para Professores como apoio ao Ensino de Computação – um Relato de Experiência. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2014
.
p. 380-389.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.380.
