Os Cursos Técnicos da Educação a Distância (EAD): uma Análise dos Perfs dos Alunos Ingressos do Nordeste Brasileiro

  • Adelito Farias UPE
  • Mariana Pereira CESAR
  • Simone Oliveira UFRPE
  • Sérgio Galdino UPE

Abstract


he Brazilian Government has been creating programs that encourage continuity in professional training. The program e-Tec Network, has the mission to provide technical courses in the distance to the Metropolitan peripheries and isolated locations of major centers. This work was built with the purpose of understanding the profle of students tickets in these courses, analyze the student's vision as the didactic structure available and expectations at the end of the course. Among the results, is believed that the program is achieving good results, but there are pedagogical solutions that can be developed and adopted to mitigate the defcits in the quality of training received by future students of this project.

References

ALENCAR, G. D.; FARIAS, C. B. A.; SILVA, J. F. G.; QUEIROZ, A. A. L. ; PASSOS, L. M. S. (2013) "FaceEduc: Uma Adaptação Visual do Moodle Baseada na Interface e Mecanismos de Interação do Facebook". In: II Congresso Brasileiro de Informática na Educação, XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

ALVES, João Roberto Moreira. A história da EAD no Brasil. In: LITTO, Fredric Michael; FORMIGA, Manuel Marcos Marciel. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2009.

BRASIL. Decreto N.º 2.494, de 10 de Fevereiro de 1998. Regulamenta o Art. 80 da LDB – Lei n.º 9.394/96. Diário Oficial da União. Poder Executivo, Brasília, 10 fev.1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/D2494.pdf>. Acesso em: 28 abr. 2014.

BRASIL. Decreto N.º 5.622, de 19 de Dezembro de 2005. Regulamenta a EAD. Diário Oficial da União. Poder Executivo, Brasília, 20 dez. 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/Decreto/D5622.htm>. Acesso em: 14 de maio de 2014.

BRASIL. Decreto N.º 7.589, de 26 de Outubro de 2011. Institui a Rede e-Tec Brasil. Diário Oficial da União. Poder Executivo, Brasília, 27 out. 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2011/Decreto/D7589.htm>. Acesso em: 13 de maio de 2014.

COESEUIL, C. H.; SANTOS, D. D. Decisões críticas em idades críticas: a escolha dos jovens entre estudo e trabalho em seis países da América Latina, Campinas-SP, 2000.

DIAS JÚNIOR, M.V.; PARAGUAÇU, F. (2012) Uma contribuição para o uso de atividades educativas utilizando aprendizagem colaborativa via TV Digital Interativa e Web. In: I Congresso Brasileiro de Informática na Educação; XXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

FERES, M. PRONATEC Oferta de Cursos Técnicos Subsequentes-Desafios e Realizações. Seminário ABMES. 2013. Disponível em: [link]. Acesso em: abril 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GROSSI, M. G. R.; NUNES, R. C. Perfil sócio-demográfico dos alunos evadidos do curso técnico a distância em Segurança do Trabalho do Polo Cabo Frio Instituto Federal Fluminense: Um estudo de caso. 19 CIAED – Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, Salvador-BA, 2013.

IPEA, Evolução do acesso de jovens à educação superior no Brasil. 2014.

JUNIOR, E. V. B.; GOMES, A. S.; SOUZA, F. V. C. ; ALVES, S. V. L. Análise da prática docente com rede social educativa na disciplina de Programação Orientada a Objeto. In: II Congresso Brasileiro de Informática na Educação; XIX Workshop de Informática na Escola, 2013.

KENSKI, Vania Moreira. Tecnologia e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LITTO, Frederic M.; FORMIGA, Marcos. Educação à distância: o estado da arte. São Paulo: Prentice Hall, 2009.

LOPES, Luís Fernando; FARIA, Adriano Antônio. O que e o quem da EAD: história e fundamentos. Curitiba: Ibpex, 2013.

MAIA, Carmem; MATTAR, João. ABC da EaD. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.

MEC. Relatório de Gestão da Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica ( S E T E C ). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=14259&Itemid=. Acesso em: abril 2014.

MOORE, M. (2002). Teoria da Distância Transacional. Disponível em: [link]. Acesso em: abril 2014.

MORAN, José Manuel. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar 'á.Campinas: Papirus, 2013.

PERRIS, P. A. R.; RODRIGUES, R. L.; GOMES, A. S. Concepção de ferramentas de percepção, representando dados do fluxo de atividades discentes em ambiente colaborativo de aprendizagem. In: II Congresso Brasileiro de Informática na Educação; XXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2013.

RIBEIRO, L.O.M.; Antunes, V.M. A diversidade na EaD: um olhar sobre a rede E-TEC Brasil. 19 CIAED – Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, Salvador -BA, 2013.

SENAI. Indústria precisará de 7,2 milhões de técnicos até 2015. Disponível em: http://www.senaimt.com.br/site/mostra.php?noticia=8"54. Acesso em: abril 2014.

TORI, R. (2008). Cursos híbridos ou blended learning. In: Educação a distância: O Estado da Arte, Ed. São Paulo: PEARSON.

ZERBINI, T. Avaliação do Treinamento em Curso a Distância. Brasília, 2007. 321p. Tese (Doutorado em Psicologia) - Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília – DF.
Published
2014-11-03
FARIAS, Adelito; PEREIRA, Mariana; OLIVEIRA, Simone; GALDINO, Sérgio. Os Cursos Técnicos da Educação a Distância (EAD): uma Análise dos Perfs dos Alunos Ingressos do Nordeste Brasileiro. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 400-408. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.400.