Perfil dos Professores Participantes de uma Pesquisa-Formação para o Uso Pedagógico do Laptop Educacional no Ensino de Ciências das Séries Iniciais e Educação Infantil

  • Shirley Takeco Gobara UFMS
  • Dirce Cristiane Camilotti NTE-Regional-SED/MS
  • Régia Avancini IFMS

Abstract


This paper describes the actions and initial notes of a research-training which the main objective is to develop a proposal for continuing education to pedagogical use of educational laptop for teachers of early childhood education series with an emphasis in science education. This is a qualitative research method in educational action whose results, diagnostic step, showed a traditional practice and instructional and points to a formation with innovative, contextualized and reflective practices that lead teachers to awareness of its limitations and difficulties in using the laptop and the need for methodological updates for the teaching of science.

References

Almeida, M. E. B. (2000). "Informática e formação de professores. Coleção Informática para a mudança na Educação". Brasília (p123). Brasília, DF: Ministério da Educação.

Almeida, M. E. B. e Prado, M. E. B. B. (2011). "Indicadores para a formação de educadores para a integração do laptop na escola". In: Almeida, M. E. B.; Prado, M. E. B. B. (Org.). O computador portátil na escola: mudanças e desafios nos processos de ensino e aprendizagem. São Paulo: AVERCAMP. p. 34-48.

Almeida, M. B. E. e Valente, J. A. (2011). "Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes?" São Paulo: Paulus. 93 p.

Almeida, M. E. B. (2003). "Educação, ambientes virtuais e interatividade". In: Silva, M. (org.). Educação Online. São Paulo: Loyola.

Auler, D e Delizoicov, D. (2001). "Alfabetização Científico-Tecnológica para quê?" Ensaio-Pesquisa em Educação em Ciências, 3 (2), 105-115.

Alvarado Prada, L. E. (2007). "Deveres e direitos à formação continuada de professores. RPD - Revista Profissão Docente, Uberaba, v.7, n. 16, p. 1-13, ago./dez. 2007.

Belloni, M. L. (2001). "Educação a distância". Campinas: Autores Associados.

Camilotti, D. C. e Gobara, S. T. (2012). "Formação Continuada para Integração do Laptop Educacional: contribuições para a mudança na prática pedagógica do professor." In: Anais do I Seminário Internacional de EaD/SEMEAD, Natal, Rio Grande do Norte.

Carvalho, A. M. P. e Gil-Pérez, D. (1998). "Formação de professores de ciências: tendências e inovações". 3 ed., São Paulo: Cortez.

Carvalho, A. M. P. (2013). "O ensino de Ciências e a proposição de sequencias de ensino investigativas". In: Carvalho, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, p. 1-20.

Giordan, M. (2008). "Computadores e linguagens nas aulas de Ciências". 1 ed., Rio Grande do Sul: Unijuí, 328 p.

Gobara, S. T. e Camilotti, D. C. (2013). "Continued Education to Integrate the Educational Laptop: Reflections on Educational Practice Change." Creative Education, vol.4, n. 10A, p. 61-71. Disponível em: http://www.scirp.org/journal/ce/

Gomes, M. A. F e Gandra, A. F. (2010). "Letramento Digital dos Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental". In: Anais do WIE - XVI Workshop Sobre Informática na Escola, Belo Horizonte, MG.

Gregio, B. M. A. (2012). "Formação continuada de professores e pesquisa-formação: possibilidades e dificuldades na formação de professores para uso de tecnologias no ensino da Matemática". Tese (Doutorado) – UFMS, Campo Grande, MS. 334 p.

Lima Filho, C. B. et al. (2012) "O Ensino de Ciências em Escolas UCA: Uma Análise das Estratégias de Mediação Didática". In: Anais do WIE - XVIII Workshop Sobre Informática na Escola, Rio de Janeiro, RJ.

Reis, E. M. e Linhares, M. P. (2009). "Repensando Saberes Docentes e Discentes no PROEJA: O Espaço Virtual de Aprendizagem no Ensino de Ciências". In: Anais do SBIE - XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Florianópolis, SC.

Novoa, A. (1991). "A formação contínua de professores: realidades e perspectivas". Aveiro: Universidade de Aveiro.

Sasseron, L. H. (2013). "Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor". In: Carvalho, A. M. P. (org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, p. 41-61.

Schön, D. (1990). "Educating the Reflective Practitioner". San Francisco: Jossey-Bass.

Zeichner, K. M. (1993). "A formação reflexiva de professores: ideias e práticas". Lisboa: Educa.
Published
2014-11-03
GOBARA, Shirley Takeco; CAMILOTTI, Dirce Cristiane; AVANCINI, Régia. Perfil dos Professores Participantes de uma Pesquisa-Formação para o Uso Pedagógico do Laptop Educacional no Ensino de Ciências das Séries Iniciais e Educação Infantil. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 418-427. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.418.