Webquest "A cana de açúcar e o meio ambiente"

  • Oribes Pancracio de Souza Secretaria de Educação do Estado do Mato Grosso do Sul
  • Maria Celina Piazza Recena Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Abstract


His article makes use of a public Webquest in the discipline of chemistry in the second year of high school in the project "CONNECT SCHOOL". Chemistry professor created a Webquest that their task was drafted in an essay about the deployment of ethanol plants in the Pantanal region. Issue addressed in the legislative assembly in the state with approval only at the second attempt in which they presented such a project. The Webquest was made available to students within a "Wikispaces" which were posted on the activities developed throughout the project.

References

ALENXANDER, B. (2006). Web 2.0: A new wave of innovation for teaching and learning? Educause Review, 41(2), 32–44.

ALMEIDA, J. P.M., SILVA, C. S. (2007) Linguagens, Leituras e Ensino de Ciência. 1.ed. Campinas. Mercado de Letras.. p.157-175.

BLOOM, B. S. (1972) Taxonomia dos objetos educacionais. Porto Alegre: Editora Globo1972.

CALDAS, G. M. ( 2006) Escola e leitura crítica do mundo. Educação e Sociedade.Campinas. Vol. 27, no. 94. p. 117-130. Acesso em 21 junho de 2011, disponível em <http:www.cedes.unicamp.br> .

COSTA, R. G.; PASSERINO, L. M.; ARAÚJO, RESENDE T. M. (2011) Aprendizagem colaborativa baseada em wiki no estudo de conceitos da termodinâmica. In: Anais do XVII WIE-Workshop de Informática na Escola. Aracaju-SE, p. 1178-1187.

DODGE, B. (1995). Some Thoughts About WebQuests. [online]. [cited 14.11.2000]. Available from World Wide Web: http://edweb.sdsu.edu/courses/EDTEC596/About_WebQuests.html. acesso em 12/05/2011.

DODGE, B.(2002). Taskonomia: Uma Taxonomia de Tarefas. <http://webquest.sdu.edu/taskonomy.html>. Acesso em 15 de junho de 2011.

LIMA, A.; AGUIAR, D. A.; RUDORFF, B. F. T.; SHIMABUKURO, Y. E.; ADAMI, M.(2009) Dinâmica espaço-temporal e caracterização ambiental do cultivo da cana-de-açúcar na Bacia Pantaneira. Geografia (Rio Claro), v. 34, n. 1, p. 193-202. Disponível em: <http://urlib.net/dpi.inpe.br/plutao@80/2009/07.13.14.23.38>. Acesso em: 01 nov. 2011.

NOBRE, I. A. M. ; ROSARIO, K. ; SIQUEIRA, A. ; NASCIMENTO, E. L.. CONSCIÊNCIA AMBIENTAL: OBJETO DE APRENDIZAGEM COMO APOIO AO ENSINO DE MEIO AMBIENTE. Em: 22º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação e 17º Workshop de Informática na Escola, v. 1, p. 194-203, 2011.

ROCHA, L. R. (2007) A CONCEPÇÃO DE PESQUISA NO COTIDIANO ESCOLAR: POSSIBILIDADES DE UTILIZAÇÃO DA METODOLOGIA WEBQUEST NA EDUCAÇÃO PELA PESQUISA. Dissertação de mestrado-Universidade Federal do Paraná. Curitiba, Paraná.

ROSA, P. R. S. (2010). Instrumentação Para o Ensino de Ciências. Campo Grande: Editora UFMS.

SANTOS, W. L. P.; SCHNETZLER, R. P.(1997). Educação em Química, Compromisso com a Cidadania. 4ed. Editora Unijui, 169p.

VYGOTSKY, L.S.(2010) A Formação Social da Mente. 4.ed.São Paulo: Martins Fontes.
Published
2014-11-03
SOUZA, Oribes Pancracio de; RECENA, Maria Celina Piazza. Webquest "A cana de açúcar e o meio ambiente". In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 605-614. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.605.