Teoria da Aprendizagem Experiencial de Kolb e o Ciclo de Belhot Guiando o Uso de Simulações Computacionais no Processo Ensino Aprendizagem

  • Maria das Graças Bruno Marietto UFABC
  • Wagner Tanaka Botelho UFABC
  • João Carlos da Motta Ferreira UFABC
  • Edson Pinheiro Pimentel UFABC

Abstract


The main target of this work is to rethink the idea to use the computer simulations in higher education. In order to structure a set of computational simulation in laboratories, a pedagogical proposal is presented with the Kolb's Experiential Learning Theory and the Belhot's Learning Cycle. The chosen content to be study is the Ant Colony Optimization Technique that is adapted and implemented in the RoboMind software.

References

Belhot, R.V. Reflexões e propostas sobre o "ensinar engenharia para o século XXI". Tese (Livre Docência), EESC, Universidade de São Paulo, São Carlos, 1997.

Dorigo, M.; Caro, G.; Gambardella, L.M. Ant algorithm for discrete optimization, Artificial Life, v. 5, n. 2, pp. 137-172, 1999.

Halma, A. Welcome to Robomind.net. 2014. Acesso em 21 de Julho de 2014. Disponível em <http://www.robomind.net>.

Kolb, D.A. The learning style inventory, Boston, Ma.: McBer, Technical Manual, 1976.

Kolb, D. A. Experiential learning. Prentice-Hall, Englewood Cliffs, New Jersey, 1984.
Published
2014-11-03
MARIETTO, Maria das Graças Bruno; BOTELHO, Wagner Tanaka; FERREIRA, João Carlos da Motta; PIMENTEL, Edson Pinheiro. Teoria da Aprendizagem Experiencial de Kolb e o Ciclo de Belhot Guiando o Uso de Simulações Computacionais no Processo Ensino Aprendizagem. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 20. , 2014, Dourados. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 527-531. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2014.527.