A Integração das TDIC no Contexto Escolar: Utilização da Ferramenta de Internet Diário do Corpo para Discutir o Tema Saúde/Estado Nutricional de Forma Transversal ao Currículo

  • Diana Ciannella UFRJ
  • Maria Augusta Palácio UFRJ
  • Taís Giannella UFRJ
  • Miriam Struchiner UFRJ

Abstract


The present work describes a Design Based Research (DBR) which generated an educational activity mediated by Digital Information and Communications Technology (DICTs). The activity integrated Science, Mathematics and Portuguese Language subjects to reach the Health/Nutritional State theme. The activity was guided by the Situated Learning Theory and used the Body Diary, an Internet tool created for this purpose. Through a contextualized strategy, students discussed about Health with the anthropometric self-evaluation based on the Body Mass Index (BMI). The research was developed with teachers and students from the last year of elementary education in a school located at Rio de Janeiro.

References

ALMEIDA, M. E. B. & VALENTE, J. A. (2012) Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82.

BARAB, S.; DODGE, T.; THOMAS, M. K.; JACKSON, C.; TUZUN, H. (2007) Design Research Strand Our designs and the social agendas they carry. The Journal of the Learning Sciences, v. 16, n. 2, p. 263-305.

BRASIL. (1997) Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde (1ª a 4ª séries). Brasília: MEC/SEF, 128p.

BROWN, J. S.; COLLINS, A.; DUGUID, P. (1989) Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, v. 18, n. 1, p. 32-42.

CHALUH, L.N. (2009) Professora e pesquisadora: um encontro na sala de aula. ProPosições, Campinas, v.20, n.1, (58), p. 225-239.

DESIGN-BASED RESEARCH COLLECTIVE. DBRC. (2003) Design-Based Research: an emerging paradigm for educational inquiry. Educational Researcher, v. 32, n. 1, p. 5-8.

DIAS, A. A. C. (2008) As imagens do mundo no mundo da escola repensando contribuições da tecnologia para Imagem & Educação. Educação, Porto Alegre, v. 31, n. 3, p. 223-231.

GOMES, F. S.; ANJOS, L. A. & VASCONCELOS, M. T. L. (2010) Antropometria Como Ferramenta de Avaliação do Estado Nutricional Coletivo de Adolescentes. Revista de Nutrição, Campinas, v. 23, n.4, p. 591-605.

GOMES, F. C. & SÁ, R. A. Um Computador por Aluno em Araucária: Investigando a Prática dos Professores. Anais do XVIII WIE, Rio de Janeiro, 26 a 30 de Novembro de 2012.

HACK, J. R. & NEGRI, F. (2010) Escola e Tecnologia: a capacitação docente como referencial para a mudança. Ciências & Cognição, v. 15, n. 1, p. 89-99.

MARTINS, C. R.; PELEGRINI, A.; MATHEUS, S. C.; PETROSKI, E. L. (2010) Insatisfação com a imagem corporal e relação com estado nutricional, adiposidade corporal e sintomas de anorexia e bulimia em adolescentes. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, v. 32, n. 1, p. 19-23.

MONTEIRO, P. H. N. (2012) A saúde nos livros didáticos no Brasil: concepções e tendências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2012. 210f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade de São Paulo, São Paulo.

MORAN, J. M. (1997) Como Utilizar a Internet na Educação. Ciência da Informação, v. 26, n. 2, Brasília.

PRETO, N. & PINTO, C. C. (2006) Tecnologias e Novas Educações. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31.

RAMOS, P.; STRUCHINER, M. (2011) Desenvolvimento de um ambiente virtual para o ensino da medicina por uma equipe multidisciplinar: fatores que influenciam a análise do problema educativo. Interface: Comunicação Saúde Educação, v. 15, n. 36.

SCHNELL, R. F. & QUARTIERO, E. M. (2009) A sociedade da informação e os novos desafios para a educação. Revista Linhas – Revista da Pós Graduação em Educação, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 104–126.

SHULMAN, L. S. (1986) Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, n.15, p. 4-14.

TEZANI, T. C. R. (2011) A educação escolar no contexto das tecnologias da informação e comunicação: desafios e possibilidades para a prática pedagógica curricular. Revistafaac, Bauru, v. 1, n. 1, p. 35-45.

VILARINHO, L. R. G. & GOMES, F. P. (2004) Computador e rede no ensino fundamental: uma outra dimensão para a autonomia na aprendizagem? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 13, n. 22, p. 313-326.

VILARINHO, L. R. G. (2006) Uso do computador e rede na prática pedagógica: uma visão de docentes do ensino estadual. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 2, n. 3.

WANG, F.; HANNAFIN, M. J. (2005) Design-based research and technology-enhanced learning environments. ETR&D, v. 53, n. 4, p. 5-23.

WARSCHAUER, M. (2003) Technology and Social Inclusion Rethinking the Digital Divide. The MIT Press Cambridge, Massachusetts London, England, 274p.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. (1946) Constitution of the World Health Organization, 1946. Disponível em: <http://apps.who.int/gb/bd/PDF/bd47/EN/constitution-en.pdf>. Acesso: 08 de agosto de 2013.
Published
2013-11-25
CIANNELLA, Diana; PALÁCIO, Maria Augusta; GIANNELLA, Taís; STRUCHINER, Miriam. A Integração das TDIC no Contexto Escolar: Utilização da Ferramenta de Internet Diário do Corpo para Discutir o Tema Saúde/Estado Nutricional de Forma Transversal ao Currículo. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 2-10. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.2.