Aplicação da Taxonomia de Bloom no ensino de programação com Scratch

  • Ana Liz Souto Oliveira de Araújo UFPB
  • Pasqueline Dantas Scaico UFPB
  • Luiz Fernando de Paiva UFPB
  • Hévellyn de Morais Rabêlo UFPB
  • Luan de Luna Santos UFPB
  • Francisco Ittalo Ribeiro Pessoa UFPB
  • Jonas Mendonça Targino UFPB
  • Leonardo dos Santos Costa UFPB

Abstract


Teaching how to program in schools is an initiative growing and there are many challenges to be overcome. The main challenges involve the selection of an appropriate language and a tool to guide the learning. In this context, this paper presents the results of artifacts and experience in a programming course using Scratch as a language and Bloom's taxonomy in educational planning. The results show the performance of students and the main difficulties presented.

References

Aureliano, V. C. O.;Tedesco P. C. de A. R. (2012). Avaliando o uso do Scratch como abordagem alternativa para o processo de ensino-aprendizagem de programação. In: XXXII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, Curitiba.

Jesus, E. A. de; Raabe, A. L. A. (2009). Interpretações da Taxonomia de Bloom no Contexto da Programação Introdutória. In: XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Florianópolis.

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of bloom's taxonomy: an overview. In: Theory into Practice, n. 41, v. 4, p. 212-218.

Lifelong Kindergarten (2007). Disponível em: http://llk.media.mit.edu/projects.php?id=783. Acessado em: 23 jul 2013.

Mélo, F. É. N.; Cunha, R. R. M.; Scolaro, D. R.; Campos, J. L. (2011). Do Scratch ao Arduino: Uma Proposta para o Ensino Introdutório de Programação para Cursos Superiores de Tecnologia, In: XXXIX Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Blumenau.

Pereira, P. de S.; Medeiros, M.; Menezes, J. W. M. (2012). Análise do Scratch como Ferramenta de Auxílio ao Ensino de Programação de Computadores. In: XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, Belém.

Scaico, P. D., Lima, A. A., Silva, J. B. B., Azevedo, S., Paiva, L. F., Raposo, E. H., Alencar, Y., Mendes, J. P. (2012). Programação no ensino médio: uma abordagem de ensino orientado ao design com Scratch. In: XVII Workshop de Informática na Escola, Rio de Janeiro.

Scratch (2011). Disponível em: <http://scratch.mit.edu/about>. Acessado em: 11 jul 2013.

Sudol L. A. (2011). Deepening Students Understanding of Algorithms: Effects of Problem Context and Feedback Regarding Algorithmic Abstraction. Carnegie Mellon University.
Published
2013-11-25
DE ARAÚJO, Ana Liz Souto Oliveira; SCAICO, Pasqueline Dantas; DE PAIVA, Luiz Fernando; RABÊLO, Hévellyn de Morais; SANTOS, Luan de Luna; PESSOA, Francisco Ittalo Ribeiro; TARGINO, Jonas Mendonça; COSTA, Leonardo dos Santos. Aplicação da Taxonomia de Bloom no ensino de programação com Scratch. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 31-40. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.31.