Produzindo histórias não lineares: um incentivo à produção escrita e leitura, através do uso contextualizado da tecnologia

  • Elaine Silva Rocha Sobreira PMSBC
  • Maria Cristina Nunes PMSBC
  • Sandra Benedita Morassi PMSBC

Abstract


This meta-paper describes the work developed with students of a public school, based on the goal of the curriculum of the first quarter, which intended, among other things, stimulate a quality writing production. For this, was made use of technological resources that would make possible the construction of a non-linear story, resignifying the capability of reconstruction of narratives, with new hypotheses for develop the storyline and favoring of the a relative interactivity given to reader, which in turn, may choose to follow different pathways throughout history. In this work, the technology showed up as a strong ally in the integration of its resources in order to achieve the educational purposes in a pleasurable and creative way.

References

MIRANDA, Leonardo Cunha de; HAYASHI, Elaine C. S.; ASSIS, Rosângela de; MARTINS, Maria Cecília; BARANAUSKAS, M. Cecília C. Laptop XO Dentro e Fora da Sala de Aula: Expressão, Diversão e Alfabetização. Publicado nos anais do XXII SBIE - XVII WIE. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/1976/1735>. Acesso em 10 de agosto de 2013.

PRENSKY, Marc. "Não me atrapalhe, mãe – Eu estou aprendendo!". São Paulo: Phorte, 2010.

VALENTE, J.A. A Inclusão das Tecnologias Digitais na Educação Infantil. In:Pátio – Educação Infantil, Ano 6, No. 18, p. 29-32, 2008.

VELLOSO, Maria Jacy Maia; MARINHO, Simão Pedro P. Letramento Digital via Web 2.0: uso do site Toondoo em sala de aula. Publicado nos anais do XXII SBIE - XVII WIE, 2011. Disponível em: <http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/1970/1729>. Acesso em: 10 de agosto de 2013.
Published
2013-11-25
SOBREIRA, Elaine Silva Rocha; NUNES, Maria Cristina; MORASSI, Sandra Benedita. Produzindo histórias não lineares: um incentivo à produção escrita e leitura, através do uso contextualizado da tecnologia. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 160-168. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.160.