Redes de Aprendência: uso de tecnologias digitais e formação de professores

  • Selma Bessa Sales SME-Fortaleza
  • Silvia Fichmann CETRANS

Abstract


This article proposes a reflection on the results of the implementation of two training courses developed for school teachers in the promotion of learning networks in Fortaleza city Public Primary Education System. These courses aimed to show possible motivational, dynamic and collaborative ways to integrate digital technologies to the curriculum using virtual environments. The result of this research shows that it is possible to educate the teacher for the creation and promotion of Learning Networks, based on the transdisciplinary foundational elements as an innovative practice regarding an effective use of technologies integrated into the pedagogical project and the use of diversified web.2.0 resources.

References

Almeida, M.E.B, Valente, J. A. Tecnologias e Currículo:Trajetórias convergentes ou divergentes: São Paulo; Paulus, 2012 p. 21 a 26.

Fernandes, L. Redes Sociais Online e Educação: Contributo do Facebook no Contexto das Comunidades Virtuais de Aprendentes. Disponível em http://www.trmef.lfernandes.info/ensaio_TRMEF.pdf. Acesso em 20 set 2013.

Fichmann, S. Formação de Formadores, Transdisciplinaridade e Tecnologia: uma Utopia. In: FRIAÇA, A.; ALONSO, L. K; LACOMBE, M.; BARROS, V. M.Educação e Transdisciplinaridade III. São Paulo: Triom, 2005. p. 415-43.

Griffith, S, & Liyanage, L. (2008). An introduction to the potential of social networking sites in education. In I. Olney, G. Lefoe, J. Mantei, & J. Herrington (Eds.), Proceedings of the Second Emerging Technologies Conference 2008 (pp.76-81). Wollongong: University of Wollongong.

Kenski , V. M. Tecnologia e Ensino Presencial e a Distância, 4ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

Mattar, J. O uso de redes sociais na educação-Arquivos do Instituto Ayrton Senna, Entrevista do Portal de Educação e Tecnologia, on line, São Paulo, 2012. Disponível em http://www.educacaoetecnologia.org.br/?p=5487. Acesso em 09 abr 2012.

Nobre.I.AM, Nunes.V.B.,Fávero,R.P, Bazer,L.M.B. Os Processos de Multi, Inter e

Transdisciplinaridade em um Curso voltado para a Formação Continuada de Professores em Informática na Educação – In: Anais do XVIII Workshop de Informática na Escola, 2012. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/2108/1874. Acesso 09 fev 2012.

Nicolescu, B. O Manifesto da Transdisciplinaridade. São Paulo: Triom, 1999.

Nóvoa, A. Relação escola-sociedade: novas respostas para um velho problema. In:

Serbino, Raquel et al. Formação de professores. São Paulo: UNESP. (1996).

Patrício, Maria Raquel; Gonçalves, Vítor (2010) - Facebook: rede social educativa? In I Encontro Internacional TIC e Educação. Lisboa: Universidade de Lisboa, Instituto de Educação. p. 593-598.

Trocmé-Fabre, H. A Árvore do Saber-Aprender. São Paulo: Triom, 2003
Published
2013-11-25
SALES, Selma Bessa; FICHMANN, Silvia. Redes de Aprendência: uso de tecnologias digitais e formação de professores. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 270-279. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.270.