Seminários virtuais na formação de professores: o que dizem os professores sobre as suas práticas educacionais?

  • Fernanda Maria Pereira Freire UNICAMP
  • Maria Cecília Martins UNICAMP

Abstract


This article presents scenes of teaching and learning reported by teachers from public schools at the northern region of the country that participate in the Program One Laptop per Child. Our goal is to identify, based on what they say about their practices in Online Seminars, signs that suggest a movement toward changes in schools driven by the entry the process of teacher training and the entry of technology in their lives and in the lives of students.

References

Abaurre, M. B. M. ; Coudry, Maria Irma Hadler (2008). Em torno de sujeitos e olhares. Estudos da Língua(gem) (Impresso), v. 6, p. 173-193, 2008.

Andrade, A. (2012) "Projeto UCA: Blogs do Ecossistema Limoeirense", http://styx.nied.unicamp.br/ucanaunicamp/encontros-de-formacao/norte-2012-v-seminario-de-acompanhamento-e-avaliacao-11-set-2012, Setembro.

Chalub, S. (2012) "Aula na turma do Pré Escolar II"', http://styx.nied.unicamp.br/ucanaunicamp/encontros-de-formacao/iv-seminario-de-acompanhamento-e-avaliacao-uca-unicamp-regiao-norte-ac-pa-ro, Agosto.

Coudry, M. I. H.; Freire, F. M. P. (2005) O trabalho do cérebro e da linguagem: a vida e a sala de aula, Campinas, Cefiel/IEL/Unicamp, Linguagem e Letramento em foco.

Freire, F. M. P. (2012) "Escola e tecnologia: um olhar discursivo sobre essa complexa relação" In II Congresso Internacional TIC e Educação, Lisboa, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, p. 513-533.

Ginzburg, C. (1986) Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: Ginzburg, C. Mitos, Emblemas, sinais: Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras. p. 143-180.

Martines, E. A. L. M. (2012) "Casos de alunos do projeto UCA/RO", http://styx.nied.unicamp.br/ucanaunicamp/encontros-de-formacao/iv-seminario-de-acompanhamento-e-avaliacao-uca-unicamp-regiao-norte-ac-pa-ro/apresentacoes-das-equipes, Agosto.

Papert, S. (1997). Why school reform is impossible. In: The journal of the learning sciences, v. 6, n. 4, p. 417-427.

Prado, M. E. B. B. (2009). Educação a Distância na e para a formação reflexiva do professor. In ETD: Educação Temática Digital, v. 10, p. 203-222. Faculdade de Educação UNICAMP.

Prado, M. E. B. B.; Almeida, M. E. B. (2009) "Formação de Educadores: Fundamentos reflexivos para o contexto de Educação a Distância", Educação a Distância Prática e Formação do Profissional reflexivo, J. A. Valente e S. B. V. Bustamante, São Paulo, Avercamp, p. 65-82.

Prado, M. E. B. B. ; Freire, F. M. P. (2001) A formação em serviço visando a reconstrução da prática educacional. In: Freire, F. M. P.; Valente, J. A. (Org.). Aprendendo para a vida: os computadores na sala de aula. São Paulo: Cortez Editora, 2001, v. , p. 53-74.

Prado, M. E. B. B.; Freire, F. M. P. (1996) Da repetição à recriação: uma análise da ormação do professor para uma Informática na Educação. In: Valente, J. A.. (Org.). O Professor no Ambiente Logo: formação e atuação. Campinas: Gráfica Central da Unicamp, p. 134-160.

Schön, D.A. (2000) Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad.Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 256p.

Vygotsky, Lev Semyonovich (1987) Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Published
2013-11-25
FREIRE, Fernanda Maria Pereira; MARTINS, Maria Cecília. Seminários virtuais na formação de professores: o que dizem os professores sobre as suas práticas educacionais?. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 290-299. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.290.