Aprendizagem Inter/Transdisciplinar das Áreas de Informática, Inglês e Ciências: construção do conhecimento através de aplicativos digitais livres
Abstract
In order to use the new information and communication technologies in education it is needed to rethink the traditional teaching. It is not a trivial task motivating students, even more about using technology. Aiming to contribute to this discussion, this work brings a proposal of an interdisciplinary Learning Project embracing English, Science and Informatics based on experiences obtained in field researches developed by students of a public school in the city of Vitoria, ES. Some educational software were chosen to promote authorship, cooperation and communication among the learners along with learning theories that were revised so as to support the activities.References
Almeida, M. E. B. (2010) "A Tecnologia precisa estar na Sala de Aula." , Disponível em: <http://revistaescola.abril.com.br/planejamento-e-avaliacao/avaliacao/entrevista-pesquisadora-puc-sp-tecnologia-sala-aula-568012.shtml>. Acesso em 23/05/2012.
Almeida, M. E. B.; Prado, M. E. B. B. (2008) "Desafios e possibilidades da Integração de Tecnologias ao Currículo." Brasília, Ministério da Educação e Secretária de Educação a Distância.
Audino, D. F.; Nascimento, R. S. (2010) "Objetos de Aprendizagem - Diálogos entre Conceitos e uma nova Proposição Aplicada à Educação" , Revista Contemporânea de Educação, v.5, n. 10, p.128-148.
Amaral, M. A.; SÁ, H. S.; VASCO, A. M.; BARTHOLO, V. F. (2009) "Trabalho com Alunos Multiplicadores para Aplicação de Objetos de Aprendizagem no Ensino Curricular", Anais do XX SBIE - UFSC e UNIVALI.
Bernadi, M.; Behar, P. A. (2004) , "A Introdução das TIC na Formação de Professores: Um Estudo no Curso de Pedagogia" , Anais do XV SBIE - UFAM.
FÁVERO, R. P. (2012) "Projetos de Aprendizagem e as Tecnologias da Informação e da Comunicação". Instituto Federal do Espírito Santo – IFES.
Fialho, N. N.; Matos, E. L. M. (2010) , "A Arte de Envolver o Aluno na Aprendizagem de Ciências utilizando Softwares Educacionais" . Revista Educar, Curitiba.
Fagundes, L. Sato, L. S.; Maçada, D. L. (1999) "Aprendizes do Futuro: as Inovações Começaram" , Revista Coleção Informática para a Mudança na Educação. Brasília: MEC/SEED/PROINFO.
Prado, M. E. B. B. (2003) , "Pedagogias de Projeto: Fundamentos e Implicações" , Boletim do Salto para o Futuro. Brasília: TV-ESCOLA-SEED-MEC.
Silva, C. R. O. (1998) , "Bases pedagógicas e Ergonômicas para a Concepção e Avaliação de Produtos Educacionais Informatizados". PPGEP/UFSC.
Almeida, M. E. B.; Prado, M. E. B. B. (2008) "Desafios e possibilidades da Integração de Tecnologias ao Currículo." Brasília, Ministério da Educação e Secretária de Educação a Distância.
Audino, D. F.; Nascimento, R. S. (2010) "Objetos de Aprendizagem - Diálogos entre Conceitos e uma nova Proposição Aplicada à Educação" , Revista Contemporânea de Educação, v.5, n. 10, p.128-148.
Amaral, M. A.; SÁ, H. S.; VASCO, A. M.; BARTHOLO, V. F. (2009) "Trabalho com Alunos Multiplicadores para Aplicação de Objetos de Aprendizagem no Ensino Curricular", Anais do XX SBIE - UFSC e UNIVALI.
Bernadi, M.; Behar, P. A. (2004) , "A Introdução das TIC na Formação de Professores: Um Estudo no Curso de Pedagogia" , Anais do XV SBIE - UFAM.
FÁVERO, R. P. (2012) "Projetos de Aprendizagem e as Tecnologias da Informação e da Comunicação". Instituto Federal do Espírito Santo – IFES.
Fialho, N. N.; Matos, E. L. M. (2010) , "A Arte de Envolver o Aluno na Aprendizagem de Ciências utilizando Softwares Educacionais" . Revista Educar, Curitiba.
Fagundes, L. Sato, L. S.; Maçada, D. L. (1999) "Aprendizes do Futuro: as Inovações Começaram" , Revista Coleção Informática para a Mudança na Educação. Brasília: MEC/SEED/PROINFO.
Prado, M. E. B. B. (2003) , "Pedagogias de Projeto: Fundamentos e Implicações" , Boletim do Salto para o Futuro. Brasília: TV-ESCOLA-SEED-MEC.
Silva, C. R. O. (1998) , "Bases pedagógicas e Ergonômicas para a Concepção e Avaliação de Produtos Educacionais Informatizados". PPGEP/UFSC.
Published
2013-11-25
How to Cite
RAFALSKI, Jadson P.; SANTOS, Otávio L.; SILVA, Elaine G.; ALBANI, Paula Freire Cezatti Albino; MACHADO, Virgínia Caldas.
Aprendizagem Inter/Transdisciplinar das Áreas de Informática, Inglês e Ciências: construção do conhecimento através de aplicativos digitais livres. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2013
.
p. 309-318.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.309.
