Inclusão digital no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia – Campus Venâncio Aires
Abstract
This paper aims to present the profile and features of the participants as well as discover their motivation to search for the Digital Inclusion course developed by IFSUL - Venâncio Aires. The extension project exists since June 2012, e for the good search, it became necessary to do profiling of the students. It is a qualitative search and as methodology it was used a questionnaire with open and closed questions. One of the aspects highlighted on the research is that the search for the course started because of the need for adequacy for the job market.References
CETIC - Centro de Estudos sobre as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Disponível em: http://www.cetic.br. Acesso em: julho de 2013.
GOMES, Elisabeth. Exclusão Digital: um problema tecnológico ou social. Rio de Janeiro: trabalho e sociedade, 2002. Disponível em: http://www.academia.edu/559577/Exclusao_digital_um_problema_tecnologico_ou_social.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/. Acesso em: julho de 2013.
MELLO, E F. F.; TEIXEIRA, A. C. Um processo de inclusão digital na hipermodernidade. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, XVIII, 2007, São Paulo. Anais 2007. V.i. P. 58-69.
SÁ, M. A. O idoso e o computador: condições facilitadoras e dificultadoras para o aprendizado. Dissertação de Mestrado em Educação: Psicologia da Educação, PUC/SP, 1999.
SANTOS, M E. A. S. Inclusão Digital: Navegando pelo conhecimento. Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação Profissional e Tecnológica, Cuiabá, 2009.
GOMES, Elisabeth. Exclusão Digital: um problema tecnológico ou social. Rio de Janeiro: trabalho e sociedade, 2002. Disponível em: http://www.academia.edu/559577/Exclusao_digital_um_problema_tecnologico_ou_social.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/. Acesso em: julho de 2013.
MELLO, E F. F.; TEIXEIRA, A. C. Um processo de inclusão digital na hipermodernidade. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, XVIII, 2007, São Paulo. Anais 2007. V.i. P. 58-69.
SÁ, M. A. O idoso e o computador: condições facilitadoras e dificultadoras para o aprendizado. Dissertação de Mestrado em Educação: Psicologia da Educação, PUC/SP, 1999.
SANTOS, M E. A. S. Inclusão Digital: Navegando pelo conhecimento. Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização em Educação Profissional e Tecnológica, Cuiabá, 2009.
Published
2013-11-25
How to Cite
MINUSSI, Marlon Mendes; SANTOS, Fábio Luís da Silva.
Inclusão digital no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia – Campus Venâncio Aires. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 19. , 2013, Campinas.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2013
.
p. 442-446.
DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2013.442.
