Inovações em EAD: Modelo pedagógico e reconstruções conceituais em uma formação de professores
Abstract
This study seeks to analyze the relationships between the characteristics of the model for teacher formation, in a distance learningmodality course and the grasp of consciousness of the teacher-students considering their written productions. Data were treated using the Statistical Implicative Analisys that enables identify qualitative relationships existing in a large amount of data. The results confirm the suitability of the design features of the course to the desired formation, highlighting the features of the constructivist-interactionist course as well as the intensive use of technology
References
BORDAS, M.; NEVADO, R. A.; CARVALHO, M. J. S. Formação de professores: pressupostos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia/EAD. Informática na Educação, Porto Alegre, v. 8, n. no. 1, p. 143-167, 2005.
C. H. I. C. Classification Hierárquique, Implicative et Cohérsive. Version Windows, 2007. (software)
GRAS, R. L'analyses des donnés: une méthodologie de traitement de questions de didactique. Recherches en Didactiques Mathématiques, vol 12-1. 1992
NEVADO, R. A.; CARVALHO, M. J. S.; MENEZES, C. S.. Inovações na formação de professores na modalidade a distância. ETD: Educação Temática Digital, v. 10, p. 373-393, 2009.
PIAGET, J. A Tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos, 1977.
PIAGET, J. Fazer e compreender. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
