Inovações em EAD: Modelo pedagógico e reconstruções conceituais em uma formação de professores

  • Rosane Aragón UFRGS
  • Crediné Silva de Menezes UFRGS / UFES

Abstract


This study seeks to analyze the relationships between the characteristics of the model for teacher formation, in a distance learningmodality course and the grasp of consciousness of the teacher-students considering their written productions. Data were treated using the Statistical Implicative Analisys that enables identify qualitative relationships existing in a large amount of data. The results confirm the suitability of the design features of the course to the desired formation, highlighting the features of the constructivist-interactionist course as well as the intensive use of technology

References

AG ALMOULOUD, S. L'ordenateur: outil d'aide à l'apprentissage et de traitement d'analyse de données didactiques. Thèse de L'Université de Rennes I. 1992

BORDAS, M.; NEVADO, R. A.; CARVALHO, M. J. S. Formação de professores: pressupostos pedagógicos do curso de Licenciatura em Pedagogia/EAD. Informática na Educação, Porto Alegre, v. 8, n. no. 1, p. 143-167, 2005.

C. H. I. C. Classification Hierárquique, Implicative et Cohérsive. Version Windows, 2007. (software)

GRAS, R. L'analyses des donnés: une méthodologie de traitement de questions de didactique. Recherches en Didactiques Mathématiques, vol 12-1. 1992

NEVADO, R. A.; CARVALHO, M. J. S.; MENEZES, C. S.. Inovações na formação de professores na modalidade a distância. ETD: Educação Temática Digital, v. 10, p. 373-393, 2009.

PIAGET, J. A Tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos, 1977.

PIAGET, J. Fazer e compreender. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
Published
2012-11-26
ARAGÓN, Rosane; DE MENEZES, Crediné Silva. Inovações em EAD: Modelo pedagógico e reconstruções conceituais em uma formação de professores. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 18. , 2012, Rio de Janeiro. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2012 . p. 178-187. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2012.18708.