From Text to Game: an Analysis of Textual Production Motivated by the Creation of Digital Games in the Classroom
Abstract
Engaging in creating their own games allowed students to develop skills and learn content in a more playful and meaningful way. The Creative Game is an approach that favors the development of computational thinking and textual production skills, through the creation of digital games, produced by students in the classroom. This article presents an analysis of the textual production motivated by the creation of digital games, by students of the 5th year of elementary school, during an experience of using the Creative Game approach, lived in a public school. The results show an evolution in writing and in the acquisition of students' computational reasoning skills, as well as the expansion of knowledge in the area of digital game production.
References
Allan, V. (2010) “Computational thinking in high school courses”. In: Proceedings of the 41st SIGCSE, p. 390-391. 2010.
Barcelos,T.; Muñoz, R.; Villarroel R.; Silveira, I. (2015) “Relações entre o Pensamento Computacional e a Matemática: uma Revisão Sistemática da Literatura”. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2015.
Barr, Valerie; Stephenson, Chris (2015). "Bringing computational thinking to K-12: what is Involved and what is the role of the computer science education community?". Acm Inroads. 2015.
Barros, Ricardo Paes de; Machado, Laura Muller; Franco, Samuel; Zanon, Delane; Rocha, Graziely (2021). “Perda da aprendizagem na pandemia”. INSPER e Instituto Unibanco, São Paulo, 2021.
BBC LEARNING, B. (2019) “What is computational thinking?’ Disponível em: <http://www.bbc.co.uk/education/guides/zp92mp3/revision>. Acesso em: junho 2019.
Bocconi, Stefania; Chioccariello, Augusto; Dettori, Giuliana; Ferrari, Anusca; Engelhardt, Katja. (2016). "Developing Computational Thinking in Compulsory Education - Implications for policy and practice," JRC Research Reports JRC104188, Joint Research Centre (Seville site).
Brackmann, Christian (2017) “Desenvolvimento do Pensamento Computacional Através de Atividades Desplugadas na Educação Básica”. Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/172208. 2017.
BRASIL (2018) “Base Nacional Comum Curricular” Ministério da Educação – MEC. Brasília/DF. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/, acessado em 11 de dezembro de 2018.
BRASIL(b) (2018) “Relatório da Avaliação Nacional da Aprendizagem”. Brasília: INEP. Disponível em http://ana.inep.gov.br/ANA/ Acessado em 20/06/2022.
BRASIL(c) (2019) “Resultado do Sistema de Avaliação da Educação Básica”. Brasília: INEP. Disponível em [link]. Acessado em 20/06/2022.
Bundy, A. (2007) “Computational Thinking is Pervasive”. Journal of Scientific and Practical Computing, v. 1, p. 67–69, 2007.
CCSSO and NGA Center (2019). “Common Core State Standards Initiative” Council of Chief State School Officers and National Governors Association Center for Best Practices. Disponível em: http://www.corestandards.org/. Acessado em: 01/05/2019.
CIEB (2018). “Currículo de referência em Tecnologia e Computação”. Centro de Inovação para a Educação Brasileira – CIEB. Disponível em http://curriculo.cieb.net.br. Acesso em 20/11/2018.
Coelho, P.; Santos, C.; Aragão, A.; Silva, J.; Santos, M. (2016) “Ensino e Jogos Digitais: uma breve análise do game produções de texto: trabalhando com pontuação como recurso didático”. Revista Tecnologia Educacional, Agosto de 2016.
Deitos, Fernanda Nunes; Aragon, Roseane (2021). “o processo de alfabetização como o uso das tecnologias digitais: uma revisão sistemática”. In XXVII Workshop de Informática na Escola – WEI 2021.
Fernandes, Kleber Tavares. (2021) “Game Criativo: desenvolvendo habilidades de pensamento computacional, leitura e escrita através da criação de jogos”. 325f. Tese (Doutorado em Ciência da Computação) - Centro de Ciências Exatas e da Terra, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021.
Geraldi, João Wanderley. (1997) “Portos de passagem”. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
Grover, Shuchi; Pea, Roy (2013). "Computational Thinking in K–12 A Review of the State of the Field". Educational Researcher. 42. 2013.
Hao, Y., Lee, K.S., Chen, S.-T., Sim, S.C. (2019) “An evaluative study of a mobile application for middle school students struggling with English vocabulary learning”. Computers in Human Behavior 95, pp. 208-216. 2019.
Heintz, Fredrik; Mannila, Linda; Farnqvist, Tommy (2016). “ A review of models for introducing computational thinking, computes Science and computing in K-12 education”. In IEEE Frontier in Education Conference – FIE 2016.
MEC (2021). “Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC”. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Brasil. Acesso em 20/06/2022.
Motta, Rodrigo; Junior, José T. (2013) “Short game design document: documento de game design aplicado a jogos de pequeno porte e advergames”. In Art & Design Track - SBGAMES 2013.
Nunes, D. J. (2018) “Ciência da Computação na Educação Básica”. ADUFRGS - Sindical, 6. jun. 2011. Disponível em: [link]. Acesso em: outubro/2018.
OCDE (2019). “Programme for International Student Assessment - PISA. Organisation for Economic Co-operation and Development. http://www.oecd.org/pisa/. accessed in 01/07/2019.
Prensky, Marc. (2012) “Aprendizagem baseada em jogos digitais”. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.
Rosa, Yuri; Reiser, Renata; Cavalheiro, Simone; Foss, Luciana; Bois, André; Mazzini, Ana; Piana, Clause. (2021) Aventura espacial: proposta de atividade para o desenvolvimento do pensamento computacional”. XXVII Workshop de Informática na Escola – WEI 2021.
Santana, Beatriz S.; Santos, José Amancio. (2021) “Pensamento computacional para alunos do ensino básico do sertão baiano”. XXVII Workshop de Informática na Escola – WEI 2021.
Santos, Fernanda Maria. (2018) “A produção de textos em ambientes digitais: possíveis caminhos para o ensino da escrita”. Revista Língua e Linguística. editorarevistas.mackenzie.br. 2018.
SBC (2017). “Diretrizes para o ensino de computação na educação básica”. Sociedade Brasileira de Computação – SBC. Disponível em [link]. Acesso em 20/06/2022.
Schneuwly, Bernard; Dolz, Joaquin (2004) “Gêneros orais e escritos na escola”. Campinas/SP: Mercado de Letras, 2004.
Sidhu, M. S. (2010) “Technology-assisted problem solving for engineering education: interactive multimedia applications”. Hershey: Engineering Science Reference, 2010.
Tang, Stephen. (2013) “A model-driven framework to support games development: an application to serious games”. Tese de Doutorado. Liverpool John Moores University. 2013.
Wing, J. (2006). “Computacional Thinking”. In: COMMUNICATIONS OF THE ACM. 49, New York, 2006. p. 33-35.
