Teacher training and the integration of computational thinking in the basic education curriculum
Abstract
The objective of this article is to map scientific productions about continuing teacher education for the integration of computational thinking in pedagogical practices. The work is the result of studies and concerns about continuing teacher education regarding computational thinking and how it has been treated in accordance with the BNCC and other official guidelines. The meta-article is built from the search for scientific works on Google Scholar, using search strings, with a time frame from 2018 to May 2022. The study reveals how some initiatives of continuing education of teachers for the integration of computational thinking have happened to the Basic Education curriculum in Brazil.
References
BIM, S. A., BERARDI, R. CG. (2020) TIChers-conscientização e formação de docentes da Educação Básica por mais mulheres na Computação. In: Anais do XIV Women in Information Technology. SBC. p. 269-273.
BULCÃO, J. S. B. et al. (2021) Capacitando Professores no Programa Norte-riograndense de Pensamento Computacional. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 1178-1201.
BRASIL. Ministério da Educação. (2017) Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, http://basenacionalcomum.mec.gov.br, 10 jun 2022.
SILVA, D., ISOTANI, S., TODA, A. (2020). Atividades de pensamento computacional em aulas de matemática na educação básica. Anais dos Trabalhos de Conclusão de Curso. Pós-Graduação em Computação Aplicada à Educação Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade de São Paulo. 1 CAE-ICMC-USP v.1.
DE CASTRO FILHO, J. A., RAABE, A. L. A., HEINSFELD, B. D. (2020). Políticas Públicas para as Tecnologias na Educação e a Educação em Computação. Revista Tecnologias na Educação -Ano 21-número/vol. 33.
FALCÃO, T. P. et al. (2021). Recursos para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional: da Identificação à Avaliação. Revista Tecnologias na Educação – Ano 13 – Número/Vol.35 – Edição Temática XVI –VI Congresso sobre Tecnologias na Educação- CTRL+e.
KITCHENHAM, B., CHARTERS, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering.
PROENÇA, M. A. (2018). Prática docente: a abordagem de Reggio Emilia e o trabalho com projetos, portfólios e redes formativas. São Paulo: Panda Educação.
RAABE, A. L. A., BRACKMANN, C. P., CAMPOS, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. São Paulo: CIEB. E-book em pdf.
VEIGA, I. P. A. (2009). A aventura de formar professores. Campinas-SP: Papirus. Kitchenham, B., Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Information and Software Technology [link].
SBC. Diretrizes para o Ensino de Computação na Educação Básica, 2018a, [link], 10 jun 2022.
Computação na Educação Básica - Complemento à BNCC, [link], 10 jun 2022.
