A comparison of the digital inclusion of seniors before and during the pandemic
Abstract
The Digital Inclusion Extension Project for the Elderly (ProEIDI) started in 2016, the purpose is to teach elderly to use new digital technologies by education. Classes took place in University classrooms, but with the arrival of the Covid-19 pandemic in 2020, there was a need for the classes to be remote for the digital inclusion classes for the elderly already registered. This paper presents the challenges of digital inclusion before and during the Covid-19 pandemic. The results show a comparison between face-to-face classes and remote teaching, from the methodology to the production of new materials to facilitate distance learning.
References
Guimarães, F., Ito, G. e Yamanow, M. C. P. (2019) "Inclusão Digital na Terceira Idade: Considerações sobre a Experiência com a Informática", In: Anais do Workshop de Informática na Escola, v. 25, n. 1, p. 964, 11. Brasília.
IBGE (2017). "Número de idosos cresce 18% em 5 anos e ultrapassa 30 milhões em 2017", Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jul. 2022.
Pires, A. K., e Nunes, I. D. (2020) "O uso de smartphones por Idosos durante a pandemia do COVID-19 no RN: um estudo exploratório", In: Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola. SBC. p. 479-488.
Rosa, V. A., Rosário, L. F., Andrade, I. e Matos, E. de S. (2020) "Inclusão digital de mulheres idosas longevas: uma experiência de empoderamento por meio da empatia na produção de tecnologia", In: Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola. SBC. p. 489-498.
Tuon, L (2021) "Setor de tecnologia deve crescer 12% ao ano - e os salários devem aumentar", CNN Brasil, São Paulo. Disponível em: [link]. Acesso em: 09 jul. 2022
