Possibilidades e Desafios na Implantação do Projeto UCA Total: um Estudo no Município de São João da Ponta com foco na Formação Docente

  • Hilton P. C. Junior Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Benedito J. P. Ferreira Universidade Federal do Pará (UFPA)

Abstract


Despite the extensive debate about the use of ITCs in education, many projects in the area have not achieved the expected success and the features that represent difficulties include teacher training and infrastructure of schools. This article presents a survey in São João da Ponta, one of five in the country chosen for implementation of the UCA Total project, focusing on the conditions for teacher training and infrastructure in schools to receive the project, comparing those conditions with reality of another region of the country. The study identifies significant disparities between the situation of the city in Pará and pilot project UCA ongoing in Brazil.

References

Antunes, Camila (2007) "Desconectados - Sem supervisão, computadores nas escolas brasileiras mais distraem do que ensinam", Revista Veja, http://veja.abril.com.br/080807/p_102.shtml, Agosto.

Câmara dos Deputados (2008) "Um Computador por Aluno: A experiência brasileira". Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações.

Favaretto, Bruno (2009) "Entenda a Iniciativa OLPC.", [link], Fevereiro.

Franco, J. F. ; Ficheman, I. K. ; Camargo, A. ; Venâncio, V. ; Lopes ; Cruz, S. R. R. ; Giavenechio M. M. ; Telles, E. O. ; Aquino, E. M. M. (2007) "Desenvolvendo uma Experiência Educacional Interativa Usando Recursos de Visualização de Informação e de Computação Móvel como Estímulo à Construção Colaborativa e Continuada de Conhecimento." In: X Ciclo de Palestras Novas Tecnologias na Educação - CINTED, Porto Alegre, v. 5. p. 1-10.

Lacerda, J. (2007) "O Projeto Um Computador por Aluno (UCA)". Florianópolis: Fundação CERTI e Instituto CERTI Amazônia. 51 slides, color, apresentação multimídia.

Nogueira, M. O de. (2007) "Profissão Docente e propostas de formação continuada: considerações sobre os processos de desqualificação do trabalho do professor." In Revista de Educação, PUC-Campinas, Campinas. nº 3, p. 113-122.

Oliveira, Elsa G. (2003) "Educação a Distância na Transição Paradigmática", 2ed., Campinas/SP: Ed. Papirus, 200p.

OLPC Brasil (2009) "OLPC Brasil." http://wiki.laptop.org/go/OLPC_Brazil#2005., Outubro.

Santos, Maximiliana B. F. dos.; Borges, Martha Kaschny (2009) "Alterações no cotidiano escolas decorrentes da implantação de laptops educacionais." Revista E-Curriculum, São Paulo. http://www.pucsp.br/ecurriculum, Outubro.

Valente, J. A. (1999) "Informática na Educação: Análise e Contextualização Histórica." In: Valente, J. A (Org.). O computador na Sociedade do Conhecimento, Campinas, São Paulo, Unicamp.

Venâncio, V. ; Telles, Edna de O ; Franco, Jorge F. ; Aquino, Edna ; Ficheman, Irene K; Lopes, Roseli de Deus (2008) "UCA Um computador por Aluno: um relato dos protagonistas do Piloto de São Paulo." In: Anais SBIE - Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Fortaleza. Anais do SBIE - Simpósio Brasileiro de Informática na Educação
Published
2010-07-21
C. JUNIOR, Hilton P.; FERREIRA, Benedito J. P.. Possibilidades e Desafios na Implantação do Projeto UCA Total: um Estudo no Município de São João da Ponta com foco na Formação Docente. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 1011-1020. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25373.