GeoplanoPEC – Uma Extensão para um Jogo Educacional Colaborativo para o Ensino de Geometria Plana
Abstract
Educational games can be an effective tool in education and teaching processes. When augmented with collaborative systems they can provide ways to communication and interaction among individuals remotely located. This paper describes the aspects related to the development of an collaborative extension for the GeoplanoPEC educational game.
References
Benford, S. e Fahlén, L. (1993) "A Spatial Model on Interaction in Large Virtual Environments". Proc. 3rd European Conference on Computer-Supported Cooperative Work. Milão/Itália, pp. 109-124.
Brito, A.(2004) Blender3D : Guia do Usuário. Ed. Novatec. 1ª Edição.
Camarotti, S.; Castanho, C.; Venturelli, S.; Jacobi, R. (2007) "Proposta de um modelo de Jogo Online Massivamente Multiusuário aplicado à educação".Em? Anais do 6o Encontro Internacional de Arte e Tecnlogia, Brasília. pp. 254-259.
Coll, C.; Edwards, D. (1998) Ensino, Aprendizagem e Discurso em Sala de Aula. Editora Artmed.
Corti, K. (2006) Games-based Learning; a serious business application. PIXELearning Limited.
DeSanctis, G. e Gallupe, B. (1987) "A foundation for the study of group decision support systems", Management Science, v. 33, n. 5, pp. 589-609
Gattegno, C. 1974. The Common Sense of Teaching Matematicismo, New York: Educational Solutions.
Hong, J.-C. & Liu, M.-C. (2003) A study on thinking strategy between experts and novices of computer games. Computers in Human Behavior, 19(2), 245–258.
Johnson, D.W.; Johnson, R.T. (1991) Learning Together and Alone. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
Kumar, S. et al. (2008) Second Life and the New generation of Virtual Worlds. IEEE Computer, 41(9):46-53.
Klopfer, E., Perry, J., Squire, K., Jan, M. (2005). Steinkuehler, C.,Mystery at the Museum - A Collaborative Game for Museum Education, CSCL (Computer Supported Cooperative Learning) pp. 316-320,Taipei, Japan.
Machado, L.S.; Moraes, R.M.; Nunes, F. (2009) Serious Games para Saúde e Treinamento Imersivo. Book Chapter. In: Fátima L. S. Nunes; Liliane S. Machado; Márcio S. Pinho; Cláudio Kirner. (Org.). Abordagens Práticas de Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: SBC, p. 31-60.
Mendes, C. L. (2006). Jogos Eletrônicos: Diversão, poder e subjetivação/ Cláudio Lúcio Mendes – Campinas, SP. Ed. Papirus. - (Coleção Fazer/Lazer).
Mercado, L.P.L. (2004).A Utilização do chat como ferramenta didática.Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 13, n. 22, p. 385-400, jul./dez.
Mitchell, A. & Savill-Smith, C. (2004) The use of computer and video games for learning: A review of the literature. Learning and Skills Development Agency.
Moraes, D.B.S.; Moraes, M.B.S.; Machado, L.S.; Rego, R.G.; Moraes, R.M.; Anjos, U.U. (2008) "GeoplanoPEC: Um Jogo Inteligente Para o Ensino de Geometria Plana".Em: Proc. SBGames - Games & Culture Track. Belo Horizonte: Sociedade Brasileira de Computação, CDROM, p. 1-8.
Morais, A.M.; Medeiros, D.P.S.; Machado, L.S.; Moraes, R.M.; Rego, R.G. (2008) RPG para Ensino de Geometria Espacial e o Jogo GeoEspaçoPEC. In: Proc. Encontro Regional de Matemática Aplicada e Computacional. Natal, Brazil
Randel, J.M., Morris,B. A. Morris, Wetzel, C.D.W.,, Whitehill B.V.,. (1992). The effectiveness of recent research. Simulation and Gaming, v.23 n.3, p.261-176, Sept.1992.
Sales, B.R.A.; Machado, L.S. (2008) Um Ambiente Virtual Colaborativo e Telecomandável Baseado em X3D. Em: Proc. X Symposium on Virtual and Augmented Reality (SVR2008). João Pessoa/Brazil. pp. 327-330.
Saraiva Jr., E.G.; Machado, L.S.; Rosa, P.R.O.; Moraes, R.M. (2009) SilvesterMob - A Game for Learning Geography with Mobile Phones. In: Proc. International Conference on Engineering and Computer Education (ICECE2009). Buenos Aires, Argentina.
Serrazina, L. E Matos, J.M. (1988). O Geoplano na Sala de Aula. Lisboa: APM.
Squire, K. & Jenkins, H. (2003) Harnessing the power of games in education. Insight, 3(1), 5-33
Tanenbaum, A. S (1994) Redes de Computadores, Editora Campus. Rio de Janeiro.
Tarouco,L.M.R.; Fabre, M. C. J. M.Roland,L.C.;Konrath.(2004) M.L. - Jogos Educacionais.Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre,v.2, n. 1,p.1-7.
Totty, M., (2005) Better training through gaming. Wall Street Journal - Eastern Edition, 245(80), R6-0.
VanSickle, R., (1986) A quantitative review of research on instructional simulation gaming: a twenty year perspective. Theory and Research in Social Education.
Zorzal, E. et al. (2008) "Ambientes Educacionais Colaborativos com Realidade Aumentada". Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), 6(1).
Brito, A.(2004) Blender3D : Guia do Usuário. Ed. Novatec. 1ª Edição.
Camarotti, S.; Castanho, C.; Venturelli, S.; Jacobi, R. (2007) "Proposta de um modelo de Jogo Online Massivamente Multiusuário aplicado à educação".Em? Anais do 6o Encontro Internacional de Arte e Tecnlogia, Brasília. pp. 254-259.
Coll, C.; Edwards, D. (1998) Ensino, Aprendizagem e Discurso em Sala de Aula. Editora Artmed.
Corti, K. (2006) Games-based Learning; a serious business application. PIXELearning Limited.
DeSanctis, G. e Gallupe, B. (1987) "A foundation for the study of group decision support systems", Management Science, v. 33, n. 5, pp. 589-609
Gattegno, C. 1974. The Common Sense of Teaching Matematicismo, New York: Educational Solutions.
Hong, J.-C. & Liu, M.-C. (2003) A study on thinking strategy between experts and novices of computer games. Computers in Human Behavior, 19(2), 245–258.
Johnson, D.W.; Johnson, R.T. (1991) Learning Together and Alone. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall.
Kumar, S. et al. (2008) Second Life and the New generation of Virtual Worlds. IEEE Computer, 41(9):46-53.
Klopfer, E., Perry, J., Squire, K., Jan, M. (2005). Steinkuehler, C.,Mystery at the Museum - A Collaborative Game for Museum Education, CSCL (Computer Supported Cooperative Learning) pp. 316-320,Taipei, Japan.
Machado, L.S.; Moraes, R.M.; Nunes, F. (2009) Serious Games para Saúde e Treinamento Imersivo. Book Chapter. In: Fátima L. S. Nunes; Liliane S. Machado; Márcio S. Pinho; Cláudio Kirner. (Org.). Abordagens Práticas de Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: SBC, p. 31-60.
Mendes, C. L. (2006). Jogos Eletrônicos: Diversão, poder e subjetivação/ Cláudio Lúcio Mendes – Campinas, SP. Ed. Papirus. - (Coleção Fazer/Lazer).
Mercado, L.P.L. (2004).A Utilização do chat como ferramenta didática.Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 13, n. 22, p. 385-400, jul./dez.
Mitchell, A. & Savill-Smith, C. (2004) The use of computer and video games for learning: A review of the literature. Learning and Skills Development Agency.
Moraes, D.B.S.; Moraes, M.B.S.; Machado, L.S.; Rego, R.G.; Moraes, R.M.; Anjos, U.U. (2008) "GeoplanoPEC: Um Jogo Inteligente Para o Ensino de Geometria Plana".Em: Proc. SBGames - Games & Culture Track. Belo Horizonte: Sociedade Brasileira de Computação, CDROM, p. 1-8.
Morais, A.M.; Medeiros, D.P.S.; Machado, L.S.; Moraes, R.M.; Rego, R.G. (2008) RPG para Ensino de Geometria Espacial e o Jogo GeoEspaçoPEC. In: Proc. Encontro Regional de Matemática Aplicada e Computacional. Natal, Brazil
Randel, J.M., Morris,B. A. Morris, Wetzel, C.D.W.,, Whitehill B.V.,. (1992). The effectiveness of recent research. Simulation and Gaming, v.23 n.3, p.261-176, Sept.1992.
Sales, B.R.A.; Machado, L.S. (2008) Um Ambiente Virtual Colaborativo e Telecomandável Baseado em X3D. Em: Proc. X Symposium on Virtual and Augmented Reality (SVR2008). João Pessoa/Brazil. pp. 327-330.
Saraiva Jr., E.G.; Machado, L.S.; Rosa, P.R.O.; Moraes, R.M. (2009) SilvesterMob - A Game for Learning Geography with Mobile Phones. In: Proc. International Conference on Engineering and Computer Education (ICECE2009). Buenos Aires, Argentina.
Serrazina, L. E Matos, J.M. (1988). O Geoplano na Sala de Aula. Lisboa: APM.
Squire, K. & Jenkins, H. (2003) Harnessing the power of games in education. Insight, 3(1), 5-33
Tanenbaum, A. S (1994) Redes de Computadores, Editora Campus. Rio de Janeiro.
Tarouco,L.M.R.; Fabre, M. C. J. M.Roland,L.C.;Konrath.(2004) M.L. - Jogos Educacionais.Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre,v.2, n. 1,p.1-7.
Totty, M., (2005) Better training through gaming. Wall Street Journal - Eastern Edition, 245(80), R6-0.
VanSickle, R., (1986) A quantitative review of research on instructional simulation gaming: a twenty year perspective. Theory and Research in Social Education.
Zorzal, E. et al. (2008) "Ambientes Educacionais Colaborativos com Realidade Aumentada". Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE), 6(1).
Published
2010-07-21
How to Cite
MEDEIROS, Daniel Pires de Sá; MACHADO, Liliane dos Santos; DE MORAES, Ronei Marcos.
GeoplanoPEC – Uma Extensão para um Jogo Educacional Colaborativo para o Ensino de Geometria Plana. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2010
.
p. 1206-1215.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25393.