i-Tarefa: incrementando a interatividade em cursos via Web com o Moodle

  • Patricia A. Rodrigues Universidade de São Paulo (USP)
  • Leônidas O. Brandão Universidade de São Paulo (USP)

Abstract


The free system Moodle is currently one of the most important tool to support teaching and learning via the Web. However Moodle does not have yet, an integrated features to provide interactivity for students to learn. This article describes the project Interactive Assignment (IA) - i-Assign, that aims this target. Besides, it presents the first experiments of i-Assign, with math teacher and K-12 students. These experiments showed that teachers enjoyed the new feature and that students were very excited about interactive and automatic evaluation provided by the new resource i-Assign.

References

Brandão, L. O., Isotani, S., e Moura, J. G. (2006). Imergindo a Geometria Dinâmica em Sistemas de Educação a Distância: iGeom e SAW. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 14:p. 41–40.

Cole, J. e Foster, H. (2008). Using Moodle. O'Reilly. Disponível em http://download.moodle.org/docs/. Acesso em 10 mar 2010, 2 ed. edition.

Eisenmann, A. L. K. e Brandão, L. O. (2009). iComb: Um sistema para o ensino e aprendizagem de combinatória em ambiente Web. Anais do XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Florianópolis, SC.

Guimaraes, L. C., Moraes, T. G., e Mattos, F. R. P. (2005). Cooperative Distance Learning in Mathematics. US-CHINA Education Review, volume 2, n.9:p. 42–45.

Hara, N. e Kling, R. (1999). Student's frustrations with a web-based distance education course. First Monday: Journal on the Internet 4(12).

Hentea, M., Shea, M., e Pennington, L. (2003). A perspective on fulfilling the expectations of distance education. Conference On Information Technology Education, pages 160–167.

Kamiya, R. R. e Brandão, L. O. (2009). iVprog - um sistema para introdução a Programação através de um modelo Visual na Internet. Anais do XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Florianópolis, SC.

Moran, J. M. (2009). Modelos e avaliação do ensino superior a distância no Brasil. ETD - Educação Temática Digital, v.10 - n.2:p. 54–70.

Notare, M. R. e Behar, P. (2009). A Comunicação Matemática On-line por meio do ROODA Exata. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre. Artmed, pages cap.7 – p. 149–203.

Prado, R. (2008). iGraf: Uma proposta de sistema para ensino de função via Web. Master's thesis, Instituto de Matemática e Estatística, Universidade de São Paulo, Brasil.

Rodrigues, P. A. e Brandão, L. O. (2009). Tarefa Interativa: uma proposta flexível de interatividade para o Moodle. Anais do XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Florianópolis, SC.

Schelemmer, E. (2005). Ambiente Virtual de Aprendizagem: uma proposta para a sociedade em rede de cultura de aprendizagem. In Valentini, C. B e Soares, E. M.S.(2005). Aprendizagem em ambientes virtuais: compartilhando ideias e construindo cenários, pages p. 135–159.
Published
2010-07-21
RODRIGUES, Patricia A.; BRANDÃO, Leônidas O.. i-Tarefa: incrementando a interatividade em cursos via Web com o Moodle. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 1354-1363. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25408.