Um Ambiente Interativo de Aprendizagem para o ensino de programação na Universidade de Brasília

  • Homero L. Píccolo Universidade de Brasília
  • Marcus O. da Silva Universidade de Brasília
  • Vinícius A. Rodrigues Universidade de Brasília
  • Yuri A. N. Maia Universidade de Brasília

Abstract


This article describes the ICC Tutorial, developed at the Department of Computer Science at the University of Brasilia to be used for teaching the course Introduction to Computer Science (ICC), which goes through a transformation to a b-learning course. The ICC course is offered to a large number of students from different areas, and most of its content consists on learning the basic mechanisms of programming.

References

Brandizzi, A. V. N., Nuñes, (2009) "Taxonomia de Problemas para Aprendizagem de Computação", Monografia de Graduação do Curso de Licenciatura em Ciência da Computação, Universidade de Brasília.

Fink, P. (1991) "The Role of Domain Knowledge in the Design of an Intelligent Tutoring System", In: Burns, H.; Parlett, J.W.; Redfield, C.L. "Intelligent Tutoring Systems - Evolutions in Design", Mahwad, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Self, J. (1999) "The defining characteristics of intelligent tutoring systems research: ITSs care, precisely". In: International Journal of Artificial Intelligence in Education, v. 10, p. 350-364.
Published
2010-07-21
PÍCCOLO, Homero L.; DA SILVA, Marcus O.; RODRIGUES, Vinícius A.; MAIA, Yuri A. N.. Um Ambiente Interativo de Aprendizagem para o ensino de programação na Universidade de Brasília. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 1405-1408. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25418.