Avaliando a Potencial Contribuição de um Objeto de Aprendizagem no Ensino de Química

  • Leonira Morais da Silva Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Maria de Fátima Costa de Souza Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Alisandra Cavalcante Fernandes Pontifícia Universidade Católica (PUC)
  • Shirliane Matos de Souza Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • José Aires de Castro Filho Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Mauro Cavalcante Pequeno Universidade Federal do Ceará (UFC)

Abstract


This article evaluates the potential contribution of a learning object (LO) in the field of chemistry, in the classroom. The research was conducted with 9 high school teachers and 13 students from the 9th semester of Chemistry at the Federal University of Ceará. The results show that teachers are adapting to the use of information and communication technologies and to their possibilities to improve students' learning process, especially in fields which require greater power of abstraction for understanding the concepts.

References

Abreu, M. F.; Cordeiro, R. A.; Rapkiewicz, C. E.; Canela, M. C. (2006). Utilizando Objetos de Aprendizagem no Processo de Ensino e Aprendizagem de Química no Ensino Médio: o Caso dos Óxidos e da Poluição Atmosférica. Workshop de Informática Educativa – WIE, Campo Grande, MS.

Fabião, L. S.; Duarte, M. (2006). Dificuldades de produção e exemploração de analogias: um estudo no tema equilíbrio químico com alunos/futuros professores de ciências. In: Analogias, Leituras e modelos no ensino de ciências: a sala de aula em estudo, Organizado por Nardi, R.; Almeida, M., São Paulo: Editora Escrituras, p.29-44.

Kenski, V. M. (2007). Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus.

Paula Jr, L. C.; Silva, B. M. (2009). Análise do Uso de um Objeto de Aprendizagem no Ensino de Química. XX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE, Florianópolis, SC.

Sancho, J. M.; Hernandez, F. et al. [Org]. (2006). Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre, RS: Artmed.
Published
2010-07-21
SILVA, Leonira Morais da; SOUZA, Maria de Fátima Costa de; FERNANDES, Alisandra Cavalcante; SOUZA, Shirliane Matos de; CASTRO FILHO, José Aires de; PEQUENO, Mauro Cavalcante. Avaliando a Potencial Contribuição de um Objeto de Aprendizagem no Ensino de Química. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 1421-1424. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25422.