As interações pedagógicas e a perspectiva Vigotskyana na implementação do projeto "Caucaia Interpretando o mundo através das Tecnologias Digitais"

  • Francisca Danielle Guedes Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Antonia Zenadja Ângelo de Alencar Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Ramona Lossio de Almeida Universidade Federal do Ceará (UFC)

Abstract


This paper reports the experience of implementing a project involving digital literacy in public school located in the city of Caucaia - Ceará, "Caucaia Interpreting the world through Digital Technologies", from the interactionist concept of Vigotsky, through predetermined criteria -set as the adequacy of the virtual environment, writing in the virtual environment and the use of textual genres, and the blog as having social text.

References

Martins, J. Vygotsky e o papel das interações sociais na sala de aula: reconhecer e desvendar o mundo. São Paulo: FDE, 1997. p.111-122. (Série Idéias n. 28).

Soares, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. 128 p. ISBN 85-86583-16-2.

Vidal, E. M; Maia; J. E. B; Santos, G. L. Informática Educativa: uma abordagem curricular. Fortaleza, Ceará: Edições Demócrito Rocha, 2002. (Educação, Informática e Professores, módulo 2)

Vigotsky, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Published
2010-07-21
GUEDES, Francisca Danielle; ALENCAR, Antonia Zenadja Ângelo de; ALMEIDA, Ramona Lossio de. As interações pedagógicas e a perspectiva Vigotskyana na implementação do projeto "Caucaia Interpretando o mundo através das Tecnologias Digitais". In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 1429-1432. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25424.