Identificação de Características Salientes em Objetos de Aprendizagem: Uma Proposta de Classificação Baseada em Aspectos Orientados por Teorias Pedagógicas

  • Thomaz Edson Veloso da Silva Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Marcus Vinícius Pinheiro Lopes Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Francisco Herbert Lima Vasconcelos Universidade Federal do Ceará (UFC)

Abstract


This paper describes a proposal for the identification and characterization of pedagogical theories in these learning objects (LO). We developed an assessment tool to characterize an LO based on five aspects of pedagogical theories relevant. We carried out field research with a group of teachers at an experimental level in order to validate the proposed instrument. The results indicate the feasibility of the proposed method and its potential for description and identification.

References

Almeida, M. E. (2000). ProInfo: informática e formação de professores. Brasília: Ministério da Educação, SEED.

Macêdo, L. N. (2007). Avaliação de um Objeto de Aprendizagem com Base nas Teorias Cognitivas. XIII Workshop em informática Educativa. Rio de Janeiro, RJ.

Papert, S. (1994). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre, Artes Médicas.

Santanchè, A., Teixeira, C. A. C. (1999). Integrando instrucionismo e construcionismo em aplicações educacionais através do Casa Mágica.
Published
2010-07-21
SILVA, Thomaz Edson Veloso da; LOPES, Marcus Vinícius Pinheiro; VASCONCELOS, Francisco Herbert Lima. Identificação de Características Salientes em Objetos de Aprendizagem: Uma Proposta de Classificação Baseada em Aspectos Orientados por Teorias Pedagógicas. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 16. , 2010, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2010 . p. 1441-1444. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2010.25427.