Desenvolvimento de Projetos de Aprendizagem por Professores em Formação: um relato de experiência
Abstract
This report describes the learning experiences of a group of doctoral students, supported by the Learning Project. According to the analysis of the productions carried out by the participants, it was found that these experiences contribute to learning, encouraging the development of skills such as critical thinking, interaction, cooperation, and the development of necessary skills in the training of a researcher. The results point to the effectiveness of this approach in educational processes, promoting a deeper and more contextualized understanding of the studied concepts, and contributing to the personal and academic growth of the participants.
References
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A.; Menezes, C. S. (2005). “Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância: Concepções e Suporte Telemático”. Anais do XVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Juiz de Fora – MG.
__________. (2007). “Arquiteturas pedagógicas para educação a distância. Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores”. Porto Alegre: Ricardo Lenz, v. 1, p. 36-52.
Costa, I. E.; Magdalena B. C. (2008). “Revisitando os Projetos de Aprendizagem, em tempos de web 2.0”. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Fortaleza-CE.
Fagundes, L. D. C., Sato, L. S., & Laurino, D. P. (1999). “Aprendizes do Futuro: as inovações começaram! Coleção Informática para a mudança na Educação”, Maio, 1999.
Fagundes, L.D.C.; Aragón, R.; Basso, M.V.D.A.; Bittencourt, J.D.V.; Menezes, CSD; Monteiro, V.C. (2006). “Projetos de aprendizagem: uma experiência mediada por ambientes telemáticos”. Revista brasileira de informática na educação. Florianópolis. Vol. 14, não. 1 (jan./abr. 2006), p. 29-39.
Menezes, C. S.; Arágon, R.; Ziede, M. K. L. (2013). “Arquiteturas pedagógicas para a aprendizagem em rede no contexto do seminário integrador”. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação. Vol. 11, n. 2 (jul. 2013), 16 f., 2013.
Michels, A., Jacaúna, R., & Menezes, C. (2021). “Uso da arquitetura pedagógica Projeto de Aprendizagem como suporte à prática docente em aulas síncronas”. In Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola, (pp. 53-63). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wie.2021.218239
Silva, P. F., Menezes, C. S.; Fagundes, L. (2017). “Avaliação processual no Contexto de Projetos de Aprendizagem”. Informática na Educação: teoria & prática, 20(1 jan/abr).
Piaget, J. Conjunto de sua Obra entre 1929 e 1979. Université de Génève. Presses Universitaires de France.
