Explorando Recursos Multimodais na Formação de Professores: Uma Experiência com o Metaverse Studio

  • Denilson Rodrigues da Silva URI
  • Cristina Paludo Santos URI
  • Fabiana Diniz Kurtz UNIJUÍ

Abstract


This article presents a teacher training experience in which multimodal resources are explored, with emphasis on the use of Metaverse. Key concepts, benefits and results obtained during this experience are discussed, aiming to contribute to the reflection and improvement of teacher training practices. By exploring the multimodal resources and potential of Metaverse Studio, we seek to promote the creation of immersive and meaningful experiences that positively impact the teaching-learning process, encouraging the integration of multimodal resources as an essential part of the educational process.

References

Araújo, Marcus. Letramentos digitais na formação de professores de inglês. In: Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola. SBC, 2018. p. 715-719.

Callum, Kathryn Mac; Parsons, David. (2019) Teacher Perspectives on Mobile Augmented Reality : The Potential of Metaverse for Learning. In: World Conference on Mobile and Contextual Learning. [S. l.: s. n.] p. 21–28.

Digital Literacy. . [s. l.].(2021). Disponível em: [link]. Acesso em: 28 jun. 2021.

Dunleavy, M., & Dede, C. (2014) Augmented Reality Teaching and Learning. In J. M. Spector, M. D. Merrill, J. Elen, & M. J. Bishop (Eds.), Handbook of Research on Educational Communications and Technology, pp. 735-745, 2014.

Springer. Eshet, Y. (2012) Thinking in the digital era: a revised model for digital literacy. Issues in informing Science and Information Technology, vol. 9, p. 267-276. Disponível em [link].

Gualberto, C. L., Santos, Z. B. (2019) Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 35(2), 1–30.

Kurtz, Fabiana Diniz; Silva, Denilson Rodrigues. (2018) Tecnologias de Informação e Comunicação ( Tics ) como Ferramentas Cognitivas na Formação de Professores. Contexto & Educação, n. 104, p. 5–33. Disponível em: [link].

Kurtz, F. D.; Silva, D. R.; Krajka, J. Rethinking innovation in education from a crosscultural perspective: the role performed by digital information and communication technologies (DICT) in pedagogy change. Humanidades & Inovação, v. 8, p. 114-131, 2021. Disponível em [link]. Acesso em 20 de fevereiro de 2022

Kurtz, F. D.; Machado, G. J. C.; Johann, M. R. (Orgs.) . Educação, linguagens e tecnologia. 1. ed. Cruz Alta: Editora Ilustração, 2022. Metaverse.

MetaverseApp. [s. l.], (2019). Disponível em: [link]. Acesso em: 23 jun. 2022.

Mortimer EF; Moro, L; Sá EF (2018). Referenciais Teóricos Utilizados na Pesquisa: Discurso, Semiótica Social e Multimodalidade. In: Multimodalidade no Ensino Superior. Ijuí, RS: Unijuí. p. 344.

Moura, Késsia de Paulo ; Carvalho, Marie Jane Soares; MION, Mirian. O letramento digital na formação de professores: uma revisão sistemática das produções. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2019. p. 606.

Rojo, Roxane. (2017) Entre Plataformas, ODAs e Protótipos: Novos multiletramentos em tempos de WEB2. The ESPecialist, v. 38, n. 1, p. 1–20, 22 jul. Disponível em: [link].

Rojo, Roxane; Moura, Eduardo. (2019) Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial.

Silva, D. R.; Kurtz, F. D.; Santos, C. P. Computational thinking and TPACK in science education: a southern-Brazil experience. PARADIGMA, v. XLI, p. 529–549, 3 set. 2020. Disponível em: [link].
Published
2023-11-06
SILVA, Denilson Rodrigues da; SANTOS, Cristina Paludo; KURTZ, Fabiana Diniz. Explorando Recursos Multimodais na Formação de Professores: Uma Experiência com o Metaverse Studio. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 29. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 1003-1014. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2023.235295.