Life&Health: Integrating New Trends in Digital Technologies for Education
Abstract
Under the socio-technological context of recent years, transformations in several sectors, including health, are evident. Integrating mobile technologies in health, known as mobile health or mHealth, directly impacts other social spheres, such as education. Initially, students face several challenges regarding the accessibility of health services within the school. Based on this, this paper aims to present an experience report on the creation of the Life\&Health application in the programming discipline, carried out by students from secondary education that aims to create more significant opportunities for teaching health at school and promote an organized and safe means of communicating with health professionals within the institute.
Keywords:
Health, Technology, School, Accessibility, Programming
References
Chaves, A. S. C., Oliveira, G. M., de Jesus, L. M. d. S., Martins, J. L., and da Silva, V. C. (2018). Uso de aplicativos para dispositivos moveis no processo de educação em saúde. Humanidades & Inovação, 5(6):34–42.
da Justa Neves, M. M. B. and Marinho-Araujo, C. M. (2006). A questao das dificuldades de aprendizagem e o atendimento psicológico as queixas escolares. Aletheia, (24):161–170
da Rocha, F. S., Santana, E. B., da Silva, E. S., Carvalho, J. S. M., and de Queiroz Carvalho, F. L. (2017). Uso de apps para a promoção dos cuidados a saude. Anais do Seminario Tecnologias Aplicadas a Educação e Saude
da Silva Solecki, I., Justen, K. A., Porto, J. V. A., von Wangenheim, C. A. G., Hauck, J. C. R., and Borgatto, A. F. (2020). Estado da pratica do design visual de aplicativos moveis desenvolvidos com app inventor. Revista Brasileira de Informatica na Educação, 28:30–47
de Carvalho Borges, M., Chacha, S. G. F., Quintana, S. M., de Freitas, L. C. C., and Rodrigues, M. d. L. V. (2014). Aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirao Preto), 47(3):301–307
de Souza, I. M. A. and de Souza, L. V. A. (2013). O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola. Revista Forum Identidades
Ferreira, M. N. F., von Wangenheim, C. G., Filho, R. M., Pinheiro, F. d. C., and Hauck, J. C. (2019). Learning user interface design and the development of mobile applications in middle school. Interactions, 26(4):66–69
Geraldo, G. and de Souza Pinto, M. D. (2019). Percursos da ciencia da informação e os objetivos do desenvolvimento sustentável da agenda 2030/onu. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 24(2):373–389
Leite, R. M. and Gomes, R. S. (2023). Desafios e perspectivas para a integração da computação na rede educacional de dois irmãos/rs. In Anais do XXIX Workshop de Informatica na Escola, pages 148–157. SBC
Oliveira, C. F. and Lima, R. W. (2012). O uso de um ambiente virtual de aprendizagem como apoio as atividades presenciais no contexto do ensino medio. In Anais do Workshop de Informatica na Escola, volume 18, pages 226–235
Patton, E. W., Tissenbaum, M., and Harunani, F. (2019). Mit app inventor: Objectives, design, and development. Computational thinking education, pages 31–49
Silva, G. V. d., Soares, J. B., Sousa, J. C. d., and Kusano, L. A. E. (2019). Promoção de saúde mental para adolescente em uma escola de ensino médio-um relato de experiencia. Revista do NUFEN, 11(2):133–148
Sona, L., Bueno, R. K., Bueno, J. R., Studzinski, A. L. M., Ebling, S. B. D., and RdCFS, E. (2021). Aplicativo de dispositivo móvel como estratégia de acesso a informação no contexto de promoção e educação em saúde
da Justa Neves, M. M. B. and Marinho-Araujo, C. M. (2006). A questao das dificuldades de aprendizagem e o atendimento psicológico as queixas escolares. Aletheia, (24):161–170
da Rocha, F. S., Santana, E. B., da Silva, E. S., Carvalho, J. S. M., and de Queiroz Carvalho, F. L. (2017). Uso de apps para a promoção dos cuidados a saude. Anais do Seminario Tecnologias Aplicadas a Educação e Saude
da Silva Solecki, I., Justen, K. A., Porto, J. V. A., von Wangenheim, C. A. G., Hauck, J. C. R., and Borgatto, A. F. (2020). Estado da pratica do design visual de aplicativos moveis desenvolvidos com app inventor. Revista Brasileira de Informatica na Educação, 28:30–47
de Carvalho Borges, M., Chacha, S. G. F., Quintana, S. M., de Freitas, L. C. C., and Rodrigues, M. d. L. V. (2014). Aprendizado baseado em problemas. Medicina (Ribeirao Preto), 47(3):301–307
de Souza, I. M. A. and de Souza, L. V. A. (2013). O uso da tecnologia como facilitadora da aprendizagem do aluno na escola. Revista Forum Identidades
Ferreira, M. N. F., von Wangenheim, C. G., Filho, R. M., Pinheiro, F. d. C., and Hauck, J. C. (2019). Learning user interface design and the development of mobile applications in middle school. Interactions, 26(4):66–69
Geraldo, G. and de Souza Pinto, M. D. (2019). Percursos da ciencia da informação e os objetivos do desenvolvimento sustentável da agenda 2030/onu. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 24(2):373–389
Leite, R. M. and Gomes, R. S. (2023). Desafios e perspectivas para a integração da computação na rede educacional de dois irmãos/rs. In Anais do XXIX Workshop de Informatica na Escola, pages 148–157. SBC
Oliveira, C. F. and Lima, R. W. (2012). O uso de um ambiente virtual de aprendizagem como apoio as atividades presenciais no contexto do ensino medio. In Anais do Workshop de Informatica na Escola, volume 18, pages 226–235
Patton, E. W., Tissenbaum, M., and Harunani, F. (2019). Mit app inventor: Objectives, design, and development. Computational thinking education, pages 31–49
Silva, G. V. d., Soares, J. B., Sousa, J. C. d., and Kusano, L. A. E. (2019). Promoção de saúde mental para adolescente em uma escola de ensino médio-um relato de experiencia. Revista do NUFEN, 11(2):133–148
Sona, L., Bueno, R. K., Bueno, J. R., Studzinski, A. L. M., Ebling, S. B. D., and RdCFS, E. (2021). Aplicativo de dispositivo móvel como estratégia de acesso a informação no contexto de promoção e educação em saúde
Published
2024-11-04
How to Cite
SANTOS, Maria Luiza C. dos; COSTA S., Maria Eduarda R. da; MELO, Francisco Nicolas A.; AVELINO, Pedro Gabriel de A.; SILVA, Carlos Educardo A. da; SOUSA, Hugo Gabriel de A.; SILVA, Alesson Ryan M. da; OLIVEIRA, Pedro Almir.
Life&Health: Integrating New Trends in Digital Technologies for Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 331-340.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.242251.
