Educational Transformation and Digital Inclusion: The Impacts of Programming on the Lives of Young People in the Interior of Alagoas

Abstract


This article presents a case study of the Programming Initiation Project (PIP), conducted in two public schools in Alagoas. Over three editions (2019, 2021, and 2022), the project aimed not only to teach programming logic but also to promote digital inclusion among middle school students. The article describes the structure and methodology employed, the resources used, and the results obtained. Among the 71% of graduates, two are currently pursuing a Bachelor's degree in Computer Science at the Federal University of Alagoas (UFAL), and eight are enrolled in technical courses in the Information and Communication field at the Federal Institute of Alagoas (IFAL), highlighting the positive impact of the PIP on the students' lives.

Keywords: Digital Inclusion, Educational Transformation, Programming

References

Gorgônio, F., & Vale, K. (2023). Introdução ao Pensamento Computacional no Ensino Fundamental: Um Relato de Experiência em Escolas Distritais. In Anais do VIII Congresso sobre Tecnologias na Educação, (pp. 479-482). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/ctrle.2023.232962

Mattos, G., Martins, N., Andrade, T., Campos, L., Almeida, L., & Moreira, J. (2023). Raciocínio Lógico: Uma Avaliação de Conhecimentos em Escolas do Estado da Paraíba. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 235-246). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wei.2023.230644

Moreira, J., Taqueuti, A., Oliveira, J., Namba, M., Gomide, J., Nogueira, J., Villela, F., & Santana, L. (2023). Um Relato de Experiência sobre o Ensino de Criptografia e Programação para Crianças e Jovens. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 41-51). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wei.2023.229772

Santos, J., & Lima, E. (2020). Projeto de Extensão de Iniciação à Programação: uma experiência com jovens do agreste alagoano. In Anais da I Escola Regional de Computação do Rio Grande do Sul, (pp. 28-37). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/ercomprs.2020.14292

Santos, J., & de Oliveira, R. (2022). Um Relato de Experiência da Atividade Curricular de Extensão (ACE) com Jovens de uma Escola Pública no Interior de Alagoas. In Anais da II Escola Regional de Computação do Rio Grande do Sul, (pp. 13-20). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/ercomprs.2022.20402

Santos, J., Moura, K., Souza, M., Neo, A., & Neo, G. (2023). Mulheres na Informática: Uma ação extensionista durante a pandemia da COVID 19. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, (pp. 54-64). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wie.2023.233575

SBC. (2022). CNE aprova normas sobre Computação na Educação Básica. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 jun. 2024.

Sobral, S. R. (2021). Teaching and Learning to Program: Umbrella Review of Introductory Programming in Higher Education. Mathematics, 9(15), 1737.

UNICEF, Fundo das Nações Unidas para a Infância. UNICEF alerta para importância do projeto de lei que garante acesso à internet com fins educacionais a alunos e professores da educação básica pública, 2021. em: Disponível em: [link]. Acesso em: 13 jun. 2024.
Published
2024-11-04
SANTOS, José Bruno da Silva; NASCIMENTO, Lívia Cristina Silva do; SOUZA, Jean Santana de; OLIVEIRA, Rômulo Nunes de; PEREIRA, Renata Imaculada Soares. Educational Transformation and Digital Inclusion: The Impacts of Programming on the Lives of Young People in the Interior of Alagoas. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 383-393. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.242331.