Implementation of Computing Teaching in Schools in the Region of Sertão do Submédio São Francisco: an Investigation of the Regional Context

Abstract


The Standards for Teaching Computing in Basic Education determine that all Brazilian schools must include content on digital culture, the digital world and computational thinking in their curricula. Although this is a great advance for Brazilian education, there is no visibility of the mobilization of schools for this purpose. The present research aims to investigate the regional context in the interior of Brazil in relation to the implementation of the computing and technology curriculum in municipal schools. In this article, the results of interviews carried out with municipal education directors are presented, which indicate that knowledge about the standards has not yet reached these networks; that teachers still lack basic knowledge to deal with technologies; and that the technological infrastructure is still very precarious.
Keywords: Computing education, School curriculum

References

ALONSO, Katia Morosov. Cultura digital e formação: entre um devir e realidades pungentes. Formação de Educadores na Cultura Digital a construção coletiva de uma proposta. [Recurso Eletrônico]/Orgs. Roseli Zen Cerny... [et. al.]. – 1 ed. – Florianópolis: UFSC/CED/NUP, 2017.

BARANAUSKAS, M. Cecília C. Tecnologia e cenários de aprendizagem: uma abordagem sistêmica e socio-situada. Tecnologia e educação [recurso eletrônico]: passado, presente e o que está por vir – Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. VALENTE, J. A. et. al. (orgs.). Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2018. Disponível em: [link] Acesso: 05/08/22.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: edições 70, 2020.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014. Disponível em: [link]. Acesso em: 5 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2ª versão. Brasília, DF, 2018. Disponível em: [link]. Acesso: 13/07/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Brasília 2023. Disponível em: [link]. Acesso em 20 de mar. 2024.

CASTRO FILHO, José Aires de; RAABE, André Luís Alice; HEINSFELD, Bruna Damiana. Políticas Públicas para as Tecnologias na Educação e a Educação em Computação. Revista Tecnologias na Educação-ISSN: 1984-4751 – Ano 12 -Vol.33-Dezembro/2020.

CESTARI, Thiago N.; SILVA, Patrícia F. da; FRACARO, Adonis; SOARES, Fabrício; MAZZUCO, Alex. Caracterização dos Recursos Tecnológicos no Ensino Médio: uma avaliação dos censos escolares de 2013 a 2022. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29., 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 1080-1089. DOI: 10.5753/wie.2023.234855.

CETIC.BR. Conectividade nas escolas brasileiras aumenta após a pandemia, mas faltam dispositivos para acesso à Internet pelos alunos, revela TIC Educação 2022. [link]. Acesso em 18/03/2024.

CIEB. CENTRO DE INOVAÇÃO PARA EDUCAÇÃO BRASILEIRA. Notas Técnicas #12. Conceitos e Conteúdos de Inovação e Tecnologia (I&T) na BNCC. São Paulo: CIEB, 2018. E-book em pdf. Disponível em: [link], 2018. Acesso em: 22 de jul. de 2023.

CONFORTO, Debora et al. Pensamento computacional na educação básica: interface tecnológica na construção de competências do século XXI. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, 2018. Disponível em: [link] Acesso: Acesso em: 18/07/23.

GIL, Antonio C. Como Fazer Pesquisa Qualitativa. São Paulo: Atlas, Grupo GEN, 2021.

GUARDA, Graziela Ferreira; SILVEIRA, Ismar Frango. Desafios e caminhos para a implementação da BNCC Computação no Ensino Médio. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29., 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 798-809. DOI: 10.5753/wie.2023.232658.

LAUTERT, Cíntia; ARAGON, Rosane. Formação de Professores para o Uso das Tecnologias Digitais em Sala de Aula: Um Estudo de Caso no Curso Normal. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29., 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 899-908. DOI: 10.5753/wie.2023.234665.

LEITE, Raquel Machado; GOMES, Raquel Salcedo. Desafios e Perspectivas para a integração da Computação na Rede Educacional de Dois Irmãos/RS. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 29., 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. p. 148-157. DOI: 10.5753/wie.2023.234347.

MEDEIROS, Handerson B.; NUNES, Isabel D.; ARANHA, Eduardo. Avaliação de Habilidades e Competências do Século XXI a partir do Comportamento do Estudante em Jogos Digitais. In: Anais do VII Workshop de Desafios da Computação aplicada à Educação. SBC, 2018. [link]. Acesso: 12/06/22.

RIBEIRO, Leila et al. Proposta para Implantação do Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil. In: Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. SBC, 2022. p. 278-288.

SBC. Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. 2017. Disponível em [link]. Acesso em 13 de outubro de 2020.

SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. 2019. Disponível em [link]. Acesso em 13 de outubro de 2020.

VALENTE, J. A. et. al. (orgs.). Tecnologia e educação [recurso eletrônico]: passado, presente e o que está por vir – Inovação nos processos de ensino e de aprendizagem: o papel das tecnologias digitais. Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2018. Disponível em: [link] Acesso: 05/08/22.

ASSIS, Mário dos Santos de; VIEIRA-SANTOS, Joene. Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo (TPACK) na construção do saber docente virtual: uma revisão sistemática. Acta scientiarum. education, v. 43, 2021.
Published
2024-11-04
SOUZA, Maria do Rosário; FALCÃO, Taciana Pontual. Implementation of Computing Teaching in Schools in the Region of Sertão do Submédio São Francisco: an Investigation of the Regional Context. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 536-548. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.241411.