The teacher's perspective on technology integration: using investigative activities in mathematics education
Abstract
The processes of educational innovation combined with the use of technological resources directly impact teaching practices. In this sense, this work aims to understand and analyze the teachers' perspective on the integration of technology through activities designed for teaching the content of linear functions. Data collection and analysis were conducted through the application of activities in a focus group of mathematics teachers, taking into account their suggestions and feedback. The results highlighted a welcoming attitude from the teachers toward the proposals and demonstrated their concern in meeting new educational demands.
Keywords:
Mathematics, Technology, Teaching, Pedagogical Practices
References
Basso, M.; Notare, M. R. (2015) Pensar-com Tecnologias Digitais de Matemática Dinâmica. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 2. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 mai. 2024.
Bona, A. S. D.; Basso, M. V. D. A. Modelagem de Matemática em Situações Criativas e o Algoritmo mediado pelo Pensamento Computacional. In: Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola. SBC, 2023. p. 213-224.
Magalhães Júnior, A.; Batista, M. C. (2023) Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. – 2. ed. – Ponta Grossa - PR: Atena.
Moran, J. M. (2004) Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.12, p.13-21, maio/ago. Disponível em [link].
Silva, G. G. (2023) Um conjunto de atividades investig(ativas) de função afim ancoradas no modelo híbrido. Orientadora: Aline Silva De Bona. TCC (Graduação) – Licenciatura em Matemática, IFRS - Osório, RS. Disponível em: [link].
Silva, R. A. D.; Camargo, A. L. de. (2015), A cultura escolar na era digital: o impacto da aceleração tecnológica na relação professor-aluno. In: Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Bacich, Lilian; Tanzi Neto, Adolfo; Trevisani, Fernando de Mello (Orgs.). Porto Alegre: Penso, cap. 9, p. -169.
Souza, K. L. D.; Silva, G. G. D; Bona, A. S. D. O uso de tecnologias digitais na combinação de modelos híbridos para o ensino de função afim. In: Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação (WETIE), 1., Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2023. p. 42-51.
Bona, A. S. D.; Basso, M. V. D. A. Modelagem de Matemática em Situações Criativas e o Algoritmo mediado pelo Pensamento Computacional. In: Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola. SBC, 2023. p. 213-224.
Magalhães Júnior, A.; Batista, M. C. (2023) Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. – 2. ed. – Ponta Grossa - PR: Atena.
Moran, J. M. (2004) Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.12, p.13-21, maio/ago. Disponível em [link].
Silva, G. G. (2023) Um conjunto de atividades investig(ativas) de função afim ancoradas no modelo híbrido. Orientadora: Aline Silva De Bona. TCC (Graduação) – Licenciatura em Matemática, IFRS - Osório, RS. Disponível em: [link].
Silva, R. A. D.; Camargo, A. L. de. (2015), A cultura escolar na era digital: o impacto da aceleração tecnológica na relação professor-aluno. In: Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Bacich, Lilian; Tanzi Neto, Adolfo; Trevisani, Fernando de Mello (Orgs.). Porto Alegre: Penso, cap. 9, p. -169.
Souza, K. L. D.; Silva, G. G. D; Bona, A. S. D. O uso de tecnologias digitais na combinação de modelos híbridos para o ensino de função afim. In: Workshop em Estratégias Transformadoras e Inovação na Educação (WETIE), 1., Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: SBC, 2023. p. 42-51.
Published
2024-11-04
How to Cite
SILVA, Giulia Gonçalves da; SOUZA, Kelli Lessa de; BONA, Aline Silva de.
The teacher's perspective on technology integration: using investigative activities in mathematics education. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 681-688.
DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.242640.
