Pedagogical Architectures: a teaching experiment with computing graduates

Abstract


We present a teaching experiment carried out with students of a Bachelor's Degree in Computing at a public institution in the state of Rio Grande do Sul. The objective was to integrate the concept of Pedagogical Architectures (Aps) in the professional practices of undergraduate students as a teaching strategy to enrich the training of future teachers. As a result, the students produced prototypes of PAs, evidencing, in addition to the understanding of the concepts studied, their applicability both in academic training and in professional practices.
Keywords: Pedagogical Architectures, Teacher Training, Digital Technologies

References

Aragón, R; Michels, A. B.; Araújo, A. (2018). Arquiteturas Pedagógicas na formação de professores a distância. Revista Intersaberes, v. 13, n. 29, p. 251-264.

Carrara, R. M. (2019). Competências e Habilidades Tecnológicas para Ensinar e Aprender na Era Digital. Dissertação (Doctorado en Ciencias de la Educación)—Asunción - Paraguay: UAA/Facultad de Ciencias Jurídicas, Políticas y de la Comunicación.

Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A.; Menezes, C. S. (2005). Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância: Concepções e Suporte Telemático. XVI SBIE - Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 351–360, 2005.

Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A de; Menezes, C. S. (2007). Arquiteturas pedagógicas para educação a distância. Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, v. 1, p. 36-52.

Carvalho, L. A, de Castro, A. P., Dos Santos, S. F., do Nascimento Ferreira, A. L., Ribeiro, J. (2020). O uso do padlet na aprendizagem da Língua Inglesa: um relato de experiências. In: Anais do XXVI WIE - Workshop de Informática na Escola. SBC, p. 161-169.

Coll, C.; Monereo, C. (2010). Educação e Aprendizagem do Século XXI. Em: Psicologia da Educação Virtual: Aprender e Ensinar com as Tecnologias da Informação e da Comunicação. 1. ed. Porto Alegre: Artmed Editora, p. 15–46.

Dolle, J. M. (1987). Para Compreender Jean Piaget: uma iniciação à psicologia genética piagetiana. 4 Edição. Rio de Janeiro: Guanabara.

Lakomy, A. M. (2008).Teorias cognitivas da aprendizagem. Curitiba: Ibpex.

Menezes, C. S d; Castro Junior, A. D.; Aragón, R. (2020). Arquiteturas pedagógicas para aprendizagem em rede. Série de livros-texto da CEIE-SBC. 1ed. Editora da SBC. Porto Alegre, p. 1-27, 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 abr. 2024

Menezes, C. S. D.; Aragón, R.; Ziede, M. K. L. (2013). Arquiteturas pedagógicas para a aprendizagem em rede no contexto do seminário integrador. RENOTE: revista novas tecnologias na educação. Vol. 11, n. 2 (jul. 2013), 16 f., 2013. Disponível em [link]. Acesso: 13 abr. 2024.

Nóvoa, A. (2022). Conhecimento profissional docente e formação de professores. Revista Brasileira de Educação, 27, e270129.

Pereira, A; Menezes, C. S. (2023). Vamos Falar Sobre Arquiteturas Pedagógicas? Disponível em [link]. Acesso: 13 ago. 2024.

Pozzo, J. I. (2004). A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Pátio - Revista Pedagógica, n. 31, p. 8–11.

Torres, P. L.; Santos, K. E. E.; Cosme, A.; Trindade, R. (2017). A aprendizagem é pessoal, mas se dá no coletivo: uma experiência formativa de aprendizagem colaborativa para docentes on-line. In: Redes e mídias sociais. 2.ed. Curitiba: Appris. p.93-115.
Published
2024-11-04
PEREIRA, Andréa; MENEZES, Crediné Silva de. Pedagogical Architectures: a teaching experiment with computing graduates. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 30. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 701-711. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2024.242820.