Exploring TPACK and Cyberformation in continuing education for teaching Computing in Basic Education

  • Luiz Henrique Bezerra Bonadiman Unioeste
  • Clodis Boscarioli Unioeste
  • Márcia Regina Kaminski Unioeste

Abstract


This article presents the results of a professional development program conducted with computer instructors in an urban public school that focused on the implementation of computer science in basic education. Based on the TPACK model and the Cybertraining approach, the training proposal aimed to provide pedagogical, technological, and content knowledge, aligned with BNCC Computing. As a result, there was a gradual process of appropriation of concepts and methodologies and the joint development and curation of learning objects, and dissemination of these resources, helped to build a collaborative learning network among the participants.

References

Angeli, C. and Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & Education, 52(1), 154–168. DOI: 10.1016/j.compedu.2008.07.006.

Aranha, C. P. and Dalcin, A. (2023). CYBERFORMAÇÃO: uma revisão bibliográfica. TICs & EaD em Foco, 9(1), 97–115. DOI: 10.18817/ticseademfoco.v9i1.666. Disponível em: [link].

Assis, M. S. and Vieira-Santos, J. (2021). Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo (TPACK) na construção do saber docente virtual: uma revisão sistemática. Acta Scientiarum. Education, 43(1), e51998. DOI: 10.4025/actascieduc.v43i1.51998. Disponível em: [link].

BRASIL. Ministério da Educação. (2017a). Parecer do Conselho Nacional de Educação nº 15/2017, de 15 de dezembro de 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. (2017b). Resolução do Conselho Nacional de Educação nº 2, de 22 de dezembro de 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília.

BRASIL. Ministério da Educação. (2022a). Parecer do Conselho Nacional de Educação nº 2/2022, de 17 de fevereiro de 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. (2022b). Resolução do Conselho Nacional de Educação nº 1, de 4 de outubro de 2022.

Cibotto, R. A. G. and Oliveira, R. M. M. A. (2017). TPACK – Conhecimento tecnológico e pedagógico do conteúdo: uma revisão teórica. Imagens da Educação, 7(2), 11–23. DOI: 10.4025/imagenseduc.v7i2.34615. Disponível em: [link].

CIEB – Centro de Inovação para a Educação Básica. (2018). Currículo de Referência em Tecnologia e Computação. São Paulo. Disponível em: [link].

Friske, A. and Rosa, M. (2021). Cybereducación: Discutir el Habitus de los Professores en un Contexto de Producción de Actividades-Matemáticas-com-Memes. PARADIGMA, 42(2), (p. 206–225). DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p206-225.id1107. Disponível em: [link].

Guarda, G. and Silveira, I. (2023). Desafios e caminhos para a implementação da BNCC Computação no Ensino Médio. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre: SBC, 798–809. DOI: 10.5753/wie.2023.232658. Disponível em: [link].

Guarda, G. F. and Duran, R. S. (2024). BNCC computação na educação infantil: entendimento, dificuldades e perspectivas dos docentes da rede pública de ensino. RENOTE, 22(1), 154–164. DOI: 10.22456/1679-1916.141541. Disponível em: [link].

Harris, J. (2016). Inservice teachers' TPACK development: Trends, models, and trajectories. In Herring, M., Koehler, M., and Mishra, P. (Eds.), Handbook of technological pedagogical content knowledge for educators, 2nd ed., 191–205. New York, NY: Routledge.

Kaminski, M. R., Klüber, T. E., and Boscarioli, C. (2021). Pensamento Computacional na Educação Básica: Reflexões a partir do Histórico da Informática na Educação Brasileira. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 604–633. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.604. Disponível em: [link].

Lévy, P. (1999). Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34. (p. 17). (Coleção TRANS). ISBN: 8573261269

Lévy, P. (2010). Cibercultura. São Paulo: Editora 34. (Coleção Trans). ISBN: 9788573261264. Disponível em: [link].

Mishra, P. and Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.

Mishra, P. and Koehler, M. J. (2008). Introducing technological pedagogical content knowledge. In Proceedings of the Annual Meeting of the American Educational Research Association, 1(1), 1–16.

Moran, J. (2015). Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, 2(1), 15–33.

Mouza, C. (2016). Developing and assessing TPACK among pre-service teachers: A synthesis of research. In Handbook of technological pedagogical content knowledge (TPACK) for educators, 169–190. New York, NY: Routledge.

Murray, J. H. (1997). Hamlet on the holodeck: The future of narrative in cyberspace. Cambridge, MA: MIT Press.

Nakashima, R. H. R. and Piconez, S. C. B. (2016). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): modelo explicativo da ação docente. Revista Eletrônica de Educação, 10(3), 231–250.

Pereira, W., & França, R. (2022). Ensino de Computação na Educação Básica: Onde está Paulo Freire?. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 1404-1414. Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/sbie.2022.225273

Ramos Lara Ribeiro, P. and Nunes Piedade, J. M. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre TPACK na formação de professores no Brasil e em Portugal. Revista Educação em Questão, 59(59). 1-26, e-24458. DOI: 10.21680/1981-1802.2021v59n59ID24458. Disponível em: [link].

Rosa, M. (2015). Cyberformação com Professores de Matemática: interconexões com experiências estéticas na cultura digital. In Rosa, M., Bairral, M. A., and Amaral, R. B. (Eds.), Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: pesquisas contemporâneas. São Paulo: Editora Livraria da Física. 57-93.

Rosa, M. (2018). Tessituras teórico-metodológicas em uma perspectiva investigativa na Educação Matemática: da construção da concepção de Cyberformação com professores de matemática a futuros horizontes. In Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em Educação Matemática (pp. 255–281).

Santos, L. S. S. (2021). Análise do DC-GO Ampliado 2019 e da BNCC 2017 acerca das competências gerais e específicas das Ciências da Natureza do Ensino Fundamental Anos Finais, (p. 9). Instituto Federal Goiano. Disponível em: [link].

SBC. (2019). Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. Disponível em: [link].

Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., and Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK): the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123–149.

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. DOI: 10.3102/0013189X015002004.
Published
2025-11-24
BONADIMAN, Luiz Henrique Bezerra; BOSCARIOLI, Clodis; KAMINSKI, Márcia Regina. Exploring TPACK and Cyberformation in continuing education for teaching Computing in Basic Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING AT SCHOOL (WIE), 31. , 2025, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 682-694. DOI: https://doi.org/10.5753/wie.2025.13549.